hoe kom ik aan een formulier waaruit blijkt dat ik invalide ben ?

Ik wil vrijstelling van motorrijtuigen belasting aanvragen , daarvoor moet er een verklaring van de dokter bij gevoegd , maar de dokter heeft daar ook geen formulier voor .

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Formulier? Hij moet gewoon even een brief opstellen met een handtekekening waarin hij stelt dat jij invalide bent en waarschijnlijk contact informatie zodat opgezocht kan worden dat hij dokter is. Dat heeft je dokter toch wel vaker gedaan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn huisartsen die hier niet aan mee willen werken, zij vinden dat je hiervoor naar een onafhankelijk arts moet. Maar Mr Tomaat heeft gelijk, je huisarts moet gewoon een brief opstellen.

Het beste antwoord

Let er wel op dat de invaliditeitsvrijstelling alléén geldt voor mensen die geboren zijn vóór 1 april 1918. Zie Bron 1. U vermeldt uw leeftijd niet, maar zo veel mensen van 94 jaar en ouder kom ik niet tegen op het internet. Het gaat ook maar om een kleine groep mensen die nog onder deze oude regeling valt.

Maar bent u geboren vóór 1 april 1918 en voldoet u aan de overige voorwaarden, dan hebt u inderdaad een verklaring nodig. Daar is geen formulier voor; de arts moet gewoon een brief opstellen. Maar: een huisarts mag dit soort verklaringen officieel niet schrijven. Die mag namelijk een informatie over patiënten aan derden verschaffen. Het wordt in de praktijk soms toch gedaan, maar het is begrijpelijk als een arts dat niet doet. Toch zijn er wel mogelijkheden om toch aan een verklaring te komen. Als u niet in staat bent om u te voet, met (brom)fiets of met het OV te verplaatsen - wat één van de criteria is om in aanmerking te komen voor deze vrijstelling - dan zult u te maken hebben met de WMO voor een rolstoel, scootmobiel en/of bijvoorbeeld een gehandicaptenparkeerkaart hebben. U zou een kopie van het indicatierapport op kunnen sturen. Daar staat ongetwijfeld ergens in dat u niet kunt lopen. In uw medisch dossier zal dit ook wel ergens staan. Uw huisarts mag deze informatie niet doorgeven, maar het staat u geheel vrij om een kopie van een brief van uw specialist naar uw huisarts mee te sturen met de aanvraag.

Een andere optie is om een andere dan uw eigen (huis)arts kunnen vragen om u te beoordelen en een verklaring te schrijven. Als u informeert bij artsen die bijvoorbeeld ook rijbewijs- en sportkeuringen te doen, kunt u vast wel een arts vinden die ook een verklaring zoals deze wil afgeven. Hier zijn wel kosten aan verbonden.

Als u NIET voor 1 januari 1918 bent geboren, komt u niet in aanmerking voor deze vrijstelling. Mogelijk kunt u dan wél in aanmerking komen voor het lagere bestelautotarief voor mensen met een handicap. Daarvoor kunt u voor in aanmerking komen wanneer u een bestelbus nodig hebt vanwege het vervoer van een noodzakelijk hulpmiddel dat niet in een personenauto vervoerd kan worden. Bijv. een elektrische rolstoel of scootmobiel, of wanneer u door uw handicap een handbewogen stoel niet in de auto kunt tillen (zie Bron2 voor verdere (inrichtings)eisen). Hiervoor hoeft u alleen een kopie van de toekenningsbeschikking van het hulpmiddel mee te sturen. Heeft u deze niet, dan is toch een - recente - verklaring van een arts nodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1918 ??? Is dat geen tikfout joh ? Kan maar zo hoor, maar dat lijkt me inmiddels dan wel een zeer achterhaalde procedure.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zijn er überhaupt nog mensen van voor 1918 die zich nog geheel zelfstandig kunnen verplaatsen ? Die hele verklaring lijkt me een beetje bullshit. Maar ik kom de datum ook op een aanvraagformulier tegen, dus hij lijkt te kloppen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is gewoon een oude regeling, die ze blijkbaar in stand hebben willen houden voor een bepaalde groep. Ik kan me er ook wel iets bij voorstellen: 50 jaar geleden hadden 'gewone mensen' geen auto en werden mensen die enkel en alleen vanwege hun handicap een auto nodig hadden, vrijgesteld van de wegenbelasting. Nu is een auto hebben vrij gebruikelijk, maar hoeven mensen die enkel en alleen vanwege hun handicap een bestelbus nodig hebben, niet het verhoogde tarief voor bestelauto's te betalen. En of er nog mensen zijn van voor 1918 die zich geheel zelfstandig kunnen verplaatsen? Ik ken er in elk geval één van - ik meen - 1920 die nog zelf rijdt, dus er zullen allicht nog wel een paar oudere mensen zijn van vóór 1918. Maar je begrijpt mijn twijfel of VS tot deze groep behoort: erg groot kan die groep niet meer zijn, en zo heel sterk vertegenwoordigd op internet is deze groep ook niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1918 , Ik heb het gezien ja
Eerst dacht ik 1978 te lezen .
Haal ik nooit meet in.
Dank voor jou moeite .

Andere antwoorden (1)

De dokter hoeft hiervoor geen formulier te gebruiken. Hij kan gewoon een brief opstellen. (letterlijke tekst belastingdienst: U kunt met een verklaring van een (huis)arts aantonen dat u invalide bent.)
Om de vrijstelling aan te vragen moet jij wel een formulier gebruiken. Misschien dat je daardoor in de war bent.
Die vind je onder de volgende link

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/verzoek_motorrijtuigenbelasting_vrijstelling