Aan welke voorwaarde moet zijn voldaan wil de verhoging van de pensioengerechtigde leeftijd een stijging van de sociale premiedruk voorkomen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Volledige werkgelegenheid ook voor degenen die langer op hun pensioen moeten wachten. Ofwel .... hoe helpt men al die werkloze 45 plussers aan een fatsoenlijke baan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De totale werkgelegenheid moet groter zijn dan zonder verhoging van de pensioengerechtigde leeftijd.

Oftewel: je moet voorkomen dat oudere werknemers in een andere uitkering terecht komen of dat jongeren geen werk kunnen vinden omdat ouderen niet uittreden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bovenstaande antwoorden geven maar voor een deel de voorwaarden aan.

Weliswaar moet er werk zijn voor degenen die later met pensioen gaan (en dan aow krijgen, want het gaat om de aow) en de kans dat zij zoveel extra premie opbrengen dat de premiedruk niet zal hoeven te worden verhoogd is gering, maar er is meer.

Door het langer doorwerken vermindert het aantal aow-trekkers, want men trekt immers 1 of meer jaren korter.

Deze vermindering van aow-genieters zal samen met de extra premie van de langer-werkers mijns inziens toch niet voldoende zijn om aan de groeiende vraag naar aow zonder premieverhoging te kunnen blijven voldoen.

Maar om het te kunnen zouden de later-gerechtigden zeker tot hun pensioen moeten doorwerken en daarmee voldoende premie moeten opleveren om de vergrijzing verminderd met het aantal doorwerkers te kunnen bekostigen. Nogmaals, de kans dat dat lukt is vrijwel nihil.