mag een bank mij in de min zetten voor bankbeslag?

er is bankbealag gelegd door de deurwaarder omdat hij niet akkoord ging met mijn voorstel terwijl ik volledig loonbeslag heb door de Belastingdienst en bezig ben met schuldhulp maar afijn.

Op de 24e werdt het beslag gelegd mijn rekwning stond mijn uitkering op van de 23e ( overigens was ik dus nog niks van de beslaglegging. De 25e haal ik al mn geld van mijn rekening dat stort ik altijd bij mijn moeder op haar rekening zij helpt mij dan met het betalen van mijn rekeningen. De 26e krijg ik een brief van mijn bank dat er op de 24e bankbeslag is gelegd op mijn bankrekening en dat er op dat moment 809 euro op mijn rekening stond. Maar dat had ik dus zonder dat ik wist dat er bankbeslag lag eraf gehaald. Op de 29e bevriest de bank mijn rekening en ja dat geld stond er niet op. Nu hebben ze mij 809 in de min gezet terwijl ik niet rood kan staan maar nu ben ik wel mijn kinderbijslag en allea kwijt omdat ik zoveel in de min sta. Mag de bank dit doen? Ik kon het niet
weten. Normaal bevriest de bank direct je saldo maar dat is niet gebeurd. Kan iemand mij vertellen of de bank dit op deze manier mag doen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4K

Antwoorden (2)

@pippi, het enige dat ik kan bedenken is, dat de bank het getroffen banksaldo aan de deurwaarder heeft afgegeven. Vandaar dat u nu dit bedrag in de min staat. Als uw bankrekening bestemd was voor uw uitkering is het nog de vraag of de deurwaarder beslag op uw rekening mocht leggen.
Er kan wel loonbeslag gelegd worden op uw uitkering maar dat moet dan gebeuren via de uitkeringsinstantie.
Als de deurwaarder beslag legt op een bankrekening terwijl hij weet dat deze bedoeld is voor een uitkering, kan hij hier voor onder bepaalde omstandigheden een tuchtrechtelijke berisping krijgen.
Het is zonder verdere gegevens, die u hier niet hoeft te vermelden, allemaal niet goed te bepalen of alles recht toe is gegaan. U zult zich via rechtshulp moeten laten informeren.

Toegevoegd na 21 uur:
Zoals bij elk executoriaal beslag is er een lange voorfase. De schuldeiser zal altijd eerst een titel moeten behalen op de schuldeiser. Dit kan via een gerechtelijke procedure bij de kantonrechter, welke procedure wordt beëindigd met een vonnis. Ook kunnen sommige instanties, zoals het CJIB en het DUO, zelf executoriale titels uitvaardigen. Dit zijn de zogenoemde dwangbevelen.

Deze titel zal vervolgens moeten worden betekend aan de schuldenaar. Dit wordt gedaan met een exploot van betekening, welk exploot wordt uitgebracht (betekend) door een deurwaarder. Na deze betekening zal de schuldenaar veelal nog een kans krijgen om te betalen of om een betalingsregeling treffen.

Niet onbelangrijk: Alleen het saldo op het moment van beslaglegging valt onder beslag, niet eventuele latere stortingen.
Bij u is dat dus het bedrag dat op 24 september op uw rekening stond. Net vóór het moment dat u op de 25ste september al uw geld van uw rekening haalt en u denkt uw rekening op nul te brengen, stond de rekening volgens de bank al op nul. Sommige banken bevriezen de rekening zodanig dat deze helemaal niet meer kan worden gebruikt. Andere banken bevriezen alleen het saldo van de rekening op het moment van het beslag, en geven daarna de rekening weer vrij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoiets kan alleen als je belastingschuld hebt. Dus belastingdienst mag beslag leggen op jouw rekening. Maar anderen mag dat niet. Enige wat ze kan doen beslag leggen op jouw uitkering. Maar als je verleden toestemming gegeven bent aan incasso buro voor automatish schuldgeld incasseren van je rekening daar maken ze misbruik van. Ze weten niet wat voor bedrag op je rekening staat maar op deze manier proberen ze je kaal plukken. Als geen geld binnen komt na 4-5 dagen en sta je nog min op deze rekening haalt bank terug deze bedrag. Maar als geld binnenkomt en jij staat op plus dan helaas dat krijgt je niet terug, wordt afgerekend voor jouw schuld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Elke deurwaarder mag dit doen
ronron1212
9 jaar geleden
hoezo alleen de belastingdienst linkje graag en wat haalt de bank terug ook hiervan een linkje want je verhaal klopt niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat ik probeerde te vertellen: Als je schuld heeft van een bedrijf: Uw hele banksaldo valt onder het bankbeslag, maar niet uw kredietruimte. Uw kredietruimte is het bedrag dat u rood mag staan. Er kan slechts eenmalig bankbeslag worden gelegd. Dat betekent dat alleen het saldo dat op het moment van beslaglegging op uw rekening staat onder het beslag valt.
Als je schuld heeft aan overheidsinstantie: Als een overheidsinstantie beslag legt op een bankrekening, mogen zij het gehele saldo en de gehele kredietruimte in beslag nemen. Ook mogen zij alle bijschrijvingen van één week in beslag nemen. Mocht de bank nog geld van u krijgen, dan mogen zij dit niet eerst verrekenen.
Dat zijn de informatie van juridisch loket. Wat voor schulden dat je hebt weet ik niet. Maar als je geen overheid schulden hebt je mag absoluut niet in de min staan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Wasabii, uw info hierboven klopt als een bus. Pippi kon een bepaald bedrag van zijn bankrekening halen als er op zijn kredietruimte geen beslag was gelegd. De bank heeft na het beslag de rekening weer gelijk vrijgegeven omdat er kredietruimte was. (hij rood mocht staan).