kan ik mijn vaders loon weg laten bij studiefinanciering?

Hallo,
Ik wil in 2013 studiefinanciering gaan aanvragen. alleen het probleem is. dat ik al 3 jaar geen contact meer heb, met mijn vader. en dus ook niet weet wat zijn inkomen is. wat ik wel weet is dat het wel hoog is. Maar hij zit in de schuldsenering, en heeft thuis nog een groot gezin( 2 volwassenen, en 4 kinderen). Doordat hij in de schuldsenering zit, zal ik dus niks krijgen van hem kwa geld.Omdat alles direct naar de overheid gaat. Hoe kan ik er voor zorgen dat hij niet wordt meegeteld, of meebetaald?

Mvg,

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoe oud ben je?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in januari volgend jaar word ik 18.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als jij niet op zijn adres staat en alleen woont heeft hij daar niks mee te maken *_*
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoe bedoel je , "heeft hij daar niks mee te maken" ? ik woon nu bij mijn moeder. Maar over een klein jaartje ,ga ik waarschijnlijk uit huis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, die woont ergens anders, maar hij is wel mijn voogd( Samen met mijn moeder) Maar ik zie hem dus niet. Maar bij studiefinanciering staat alles heel vaag. de kostwinnaars, bij mij thuis zijn mijn moeder en stiefvader, maar mijn stiefvader telt niet mee.
ronron1212
11 jaar geleden
Omdat alles direct naar de overheid gaat. Je bedoeld naar de schuldeisers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja ik bedoel naar de schuldeisers
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de schuldsanering krijg je nog een vast bedrag per week/maand (weet het niet precies), misschien kun je dat als inkomen opgeven.

Antwoorden (3)

Als je vader in de schuldsanering zit is het juist handig om zijn "inkomen" te vermelden. Dat is dan namelijk weinig en dus voordelig voor jou, want dan krijg je een aanvullende beurs.

Je studiefinanciering wordt in tegenstelling tot wat sommigen hier denken berekend over het inkomen van de wettelijke voogden. Zolang je vader nog voogd is zal zijn inkomen meetellen.

Toegevoegd na 54 seconden:
Nog een nuttige bron: http://www.duo.nl/SRVS/CGI-BIN/WEBCGI.EXE/,/?St=416,E=0000000000354905441,K=5789,Sxi=11,Case=obj(2390)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankje, dit was zeer nuttig!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onzin als je in de schuldsanering zit kan je nog steeds een hoog inkomen hebben er blijft alleen niks over maar dat willen ze niet weten het gaat om wat er binnenkomt niet wat eruit gaat en overblijft
Neem contact op met de DUO/IB groep, die kunnen je verder helpen.
Dit is een zgn uitzonderings geval dus ik kan niet aangeven wat de mogelijkheden zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zijn inderdaad je biologische ouders (of adoptieouders) om wie het gaat, stiefouders en pleegouders zijn niet relevant.
Dat je het inkomen van je vader niet weet, is niet erg. Je kan het formulier 'Verzoek inkomen ouder(s) opvragen' invullen, dan gaat DUO zelf op zoek naar hun inkomen. Heel soms kan hun inkomen buiten beschouwing gelaten worden (wat de voorwaarden zijn weet ik niet, maar als jullie geen contact hebben is het wel de moeite waard om na te vragen lijkt me), daarvoor moet je contact opnemen met DUO.

"Wie is de 'ouder'?
Voor studiefinanciering zijn de gegevens van de natuurlijke ouders van de student van belang. Met ‘natuurlijke ouders’ bedoelen we de biologische ouders of adoptieouders. Pleegouder of stiefouders zien we niet als natuurlijke ouders."

"Als je ouders hun gegevens niet willen of kunnen insturen of als je niet weet waar ze wonen, kun je het formulier Verzoek inkomen ouder(s) opvragen invullen en terugsturen. Wij gaan dan zelf op zoek naar de inkomensgegevens van je ouder(s) en berekenen daarna alsnog je aanvullende beurs.

Onder strikte voorwaarden kan het inkomen zelfs helemaal buiten beschouwing worden gelaten bij het berekenen van de aanvullende beurs. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice op nummer 050-599 77 55."

Toegevoegd na 8 minuten:
Het buiten beschouwing laten kan in deze gevallen:
"1. geen contact sinds je twaalfde
2. conflict met je vader of moeder
3. ontzetting of ontheffing
4. verblijfplaats onbekend
5. niet erkend
6. alimentatie oninbaar."
Verblijfplaats onbekend is overigens wanneer het DUO na 3 maanden (of 6 maanden als hij in het buitenland woont) nog steeds niet gelukt is om je vader te traceren.

Moet je vader alimentatie voor jou betalen en doet hij dat niet? En hebben jij of je moeder ooit een instantie ingeschakeld om dat geld wel van hem te krijgen, en is dat niet gelukt? Dan val je onder alimentatie oninbaar.

In deze folder kan je lezen wanneer je precies onder een van die zes voorwaarden valt, en wat je dan moet doen: http://www.duo.nl/Images/8402_tcm7-1823.pdf