Ben ik verplicht om op hetzelfde soort werk te solliciteren als dat ik had als ik een ww uitkering heb?

Ik heb 2,5 jaar als huishoudelijk hulp gewerkt in de thuiszorg. Over 2 weken word ik ontslagen en ik heb waarschijnlijk recht op een ww uitkering.

Ik weet dat je bij het UWV sollicitatieplicht hebt, en dat vind ik absoluut geen punt. Ik wil graag weer werken. Maar ben ik ook verplicht om weer te solliciteren op werk in de thuiszorg omdat ze misschien denken dat ik dan weer de meeste kans op een baan heb?

Ik wil niet meer in de thuiszorg werken. Ik ben het werk zat en bovendien vond ik het erg zwaar, kreeg ook veel last van mijn spieren en gewrichten. (verwijzing van de huisarts gehad voor cesar-therapie, het gaat gelukkig nu al stukken beter). Ik wil uiteraard wel op andere functies solliciteren.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
ronron1212
9 jaar geleden
Je moet solliciteren op banen waar je kans hebt om aangenomen te worden dus die passen bij je opleiding of ervaring.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb alleen nog maar een VWO diploma. Momenteel zit ik in het tweede jaar van mijn studie homeopathie en natuurgeneeskunde. Ervaring heb ik dus in de thuiszorg, schoonmaken in een verpleeghuis en een klein beetje met administratie. Ik heb dus bijna alleen maar schoonmaak ervaring, maar wil niet meer schoonmaken. Iets waar ik bijvoorbeeld al wel op heb gereageerd is receptioniste bij een zorginstelling en het tolken tussen allochtonen en Nederlanders (ik spreek Spaans).
ronron1212
9 jaar geleden
alleen maar een vwo diploma daar kun je toch genoeg mee. Waarom ben je dan in de thuiszorg begonnen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik was 19 jaar toen ik daar begon en was allang blij dat ik zo mijn eigen geld kon verdienen en een baan had. Maar nu ik 22 ben hoop ik wel op werk waar ik iets meer mijn ei in kwijt kan.
ItisILeClerc
9 jaar geleden
nee, je hoeft absoluut niet op hetzelfde soort werk te solliciteren
je kunt gewoon solliciteren op wat je ligt en waar je een kans maakt
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oh wow dat zou echt superfijn zijn. Ik had net een gesprek met mijn vader en hij zei dat als er bij het UWV bijvoorbeeld werk binnenkomt in de thuiszorg, ik dat misschien wel moet accepteren. Of dat ze me verplichten te solliciteren in de thuiszorg.
ronron1212
9 jaar geleden
Lotte dat kunnen ze wel als dat betekent dat je weer snel aan het werk bent.

Het beste antwoord

Sollicitatieplicht betekent dat je binnen een bepaalde tijd, een bepaald aantal sollicitaties moet verzenden. Waar jij deze sollicitaties naartoe stuurt, is jouw eigen keuze.
Het moet natuurlijk wel passen bij je opleidingsniveau en eventuele ervaringen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ze kunnen je verplichten op en baan te solliciteren of aan te nemen, de bedoeling van het UWV is dat jij zo snel mogelijk weer je eigen geld verdient. En waar je dat doet maakt niet uit, hoewel ze wel wat zullen zeggen als jij alleen op directeurfuncties solliciteert.
anneliez