Waarom zijn grotere benzinepompen vaak duurder dan kleinere?

Ik vraag me af waarom grotere benzinepompen zoals Shell en BP vaak een hogere prijs per liter benzine of diesel hebben dan kleinere benzinepompen. De kans lijkt me klein dat dat is omdat bijvoorbeeld Shell of BP olie pompt op een milieuvriendelijke manier want Shell is bijvoorbeeld vaak genoeg in het nieuws gekomen omdat er bijvoorbeeld demonstraties van Greenpeace tegen ze werd gehouden.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Onder meer omdat je ook meebetaalt aan reclamekosten voor het 'bekende' merk. De A-merken in de supermarkt kosten ook meer dan het huismerk. Verder hebben bedrijven als Shell de overgrote meerderheid van de pompstations aan de snelweg. Daar is de brandstof altijd duurder dan daarbuiten.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En dat klopt helemaal
tinus1969
9 jaar geleden
Je betaalt vooral voor de huur van de toplocatie. Verder; de hoge prijzen langs de snelweg en bij A-merken worden vooral veroorzaakt door leaserijders/auto van de zaak rijders. Die hebben namelijk (meestal) een tankpas waardoor ze zelf geen enkele prikkel hebben om een goedkopere pomp te zoeken -sterker nog, de baas wil dat er getankt wordt bij een grote pomp die de tankpas accepteert. De meerprijs van benzine weegt niet tegen de bespaarde administratiekosten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel, ik dacht dat het antwoord veel ingewikkelder lag :)

Andere antwoorden (1)

Waarom is een supermarkt goedkoper dan de plaatselijke slager?
Waarom is een universele autogarage dan garage om de hoek?

Logisch:
Ze zijn groot, kunnen risico van een verlies gemeenschappelijk opvangen.
Kunnen zelf benzine aankopen of hebben eigen olieraffinaderijen.
Ze zijn gewoon bekend dus hebben meer klanten en daardoor hebben ze met een lager winst percentage al gauw een hogere omzet.

Ga zo maar door...

Toegevoegd na 2 minuten:
Ze zijn echt niet altijd duurder.
Een onbemande pomp is vaak goedkoper, maar voor ons onbekende pompen zijn vaak groot in het buitenland. Avia of Luckoil bijvoorbeeld.

Waarom is een supermarkt goedkoper dan de plaatselijke slager?
Waarom is een universele autogarage dan garage om de hoek?

Logisch:
Ze zijn groot, kunnen risico van een verlies gemeenschappelijk opvangen.
Kunnen zelf benzine aankopen of hebben eigen olieraffinaderijen.
Ze zijn gewoon bekend dus hebben meer klanten en daardoor hebben ze met een lager winst percentage al gauw een hogere omzet.

Ga zo maar door…