Hoe kan ik die drang krijgen om toch te sparen?

Ik ben nu 19 jaar en heb eigenlijk nog niets gespaart, verdien rond de 500 permaand. en hoef eigenlijk alleen 30 euro voor telefoon kosten te betalen en mijn kleding. Ik woon nog bij mijn vader thuis. Ik heb een vriend en wil graag snel kinderen. maar dat gaat hem dus niets worden zolang we nog niet op ons zelf kunnen wonen. en niets gespaart hebben. In mijn hoofd weet ik dat ik sparen moet, en dat ik alleen alles bereiken kan als ik spaar. maar heel mijn leven heb ik kunnen kopen wat ik maar wou. hoe kan ik het nu in me hoofd om zetten dat ik nu toch echt sparen moet. Mijn vader heeft al meerdere dingen gezegt. maar dat lukt niet. Heeft iemand een idee?

Toegevoegd na 5 minuten:
van de rest van het geld koop ik dus onnodige dingen.. ik weet meestal niet eens waar aan. buiten kleding, make up.

Toegevoegd na 14 minuten:
ik heb een spaarrekening, maar met internet bankieren gaat het er dus zo weer af. Werk nu 20 uur in de week. mag niet meer werken, ivm mijn lichaam die dat niet toelaat nu.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je verdient 500 en geeft maar 30 euro uit, wat doe je met die andere 470 euro?
Cryofiel
12 jaar geleden
Die 30 euro zijn voor telefoonkosten. De rest gaat kennelijk op aan kleding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kinderen/babies kosten veel geld hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt niet te geloven dit: ... van de rest van het geld koop ik dus onnodige dingen.. ik weet meestal niet eens waar aan. buiten kleding, make up
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Knap als je ruim 400 euro per maand aan onzin kan uitgeven.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
Ze geeft het in ieder geval niet uit aan spell checkers.

Antwoorden (5)

Je geeft geld uit omdat het kan. Als je geen geld meer kunt uitgeven aan nutteloze dingen, dan zul je dat dus ook niet meer doen.

Een oplossing zou kunnen zijn: open een spaarrekening, en laat elke maand automatisch € 350 naar die spaarrekening overmaken. Dan heb je nog € 150 over om leuke dingen van te doen.

Als je jezelf een beetje in de hand houdt, neem je geen geld op van die spaarrekening, maar houd je het bij die € 150 per maand.

Lukt dit niet, dan kun je iets vergelijkbaars doen, maar dan met een spaarrekening waarop je het geld vastzet, bijvoorbeeld voor een jaar. Je kunt dan gedurende dat jaar niet aan je spaargeld komen.

Verder zou je kunnen kijken of je meer kunt gaan verdienen dan die € 500 die je nu krijgt - maar ik heb geen inzicht in jouw omstandigheden en jouw mogelijkheden, dus je zult zelf moeten kijken of zoiets mogelijk is.
Cryofiel
12 jaar geleden
Zet gewoon elke maand een vast bedrag op een spaarrekening. Dit kan je automatisch overmaken. Dat doe ik ook (ben ook 19) en dat is toch wel erg handig. Bedenk waarom je dat geld spaart! Er zitten veel voordelen aan. Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
stort automatisch iedere maand 300 euro op een spaarrekening, hou een kasboekje bij en leer met de overige 170 euro rond te komen, ga op zoek naar leuke low-budget winkels, dan moet dat prima te doen zijn

Toegevoegd na 12 minuten:
vraag aan je vader of hij die spaarrekening wil beheren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wil dat zeggen dat jij helemaal NIETS hoeft te betalen voor je eten, je slapen, gas, water, licht, drinken etc. etc.???

Laat je salaris storten op een rekening waar jij niets vanaf kan halen.
Op naam van je vader bijvoorbeeld.

Dan krijg je van je vader 100 euro per maand zakgeld.

Een soort van curatele [ onder toezicht] , tot je geleerd hebt met weinig rond te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag aan je vader of hij je pinpas bij houdt en hem alleen wil geven voor dingen die echt nodig zijn. Zo koop je geen onnodige dingen meer.

Ik heb precies hetzelfde gedaan, mijn vriend houdt m'n pasje bij en die wil ik alleen voor t tanken en wekelijkse boodschappen meenemen. Het werkt echt!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Wel handig, maar zo word je nooit een grote meid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad Cyrofiel. Het gaat er juist om dat ze het zelf kan en dit eerst moet bewijzen. Toch wel een vereiste denk ik als je een gezin wilt gaan stichten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je leert zo wel dat je die onnodige dingen niet nodig hebt. Dat besef heb je nodig om te kunnen sparen.
Na een paar maanden kun je natuurlijk weer gewoon zelf je pas gaan gebruiken