Als ik familie in laat wonen bij mij thuis, wat zijn dan de consequentie financieel gezien?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
ronron1212
9 jaar geleden
als je huurtoeslag hebt ben je die kwijt. Of bedoel je wat anders?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb een eigen woning
ronron1212
9 jaar geleden
elke gevolgen denk je dan aan?

Het beste antwoord

Hypotheekrenteaftrek zou een punt kunnen zijn. Als de familie niet meer huur betaalt dan €4748 per jaar is er de kamerverhuurvrijstelling: Huur onbelast / geen consequenties voor hypotheekrenteaftrek.

De gemeentelijke belastingen kunnen iets omhoog gaan. Maar dat blijft beperkt tot € 50 of iets meer. Voor de inkomstenbelasting en de toeslagen zijn er geen consequenties, tenzij u met 1 van de familieleden fiscaal partner zou worden. Maar dat zal zeer waarschijnlijk niet het geval zijn. Zie bron 2
fisbel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Precies het antwoord waar ik op doelde. Plus een aantal links erbij.
Heeft me een stuk wijzer gemaakt en zal me zeker helpen de juiste beslissing te nemen nu.
Hartelijk dank

Andere antwoorden (2)

Het verzamelinkomen op dit adres gaat omhoog. Dat heeft gevolgen voor eventuele toeslagen die je hebt.
Daarnaast zullen belastingen omhoog gaan, omdat het huishouden meerdere personen gaat tellen (denk aan waterschaps- en gemeentelijke belastingen).
Uiteraard zullen ook de stroom- gas- en waterrekening hoger zijn, evenals de kosten voor de boodschappen, omdat er meer verbruikt wordt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
Verzamelinkomen dat omhooggaat?? JanEilander woont in een koopwoning. Alleen als er toeslagpartnerschap (fiscaal partnerschap) is met 1 van de familieleden kunnen er consequenties zijn voor de toeslagen. Maar dat zal vast niet het geval zijn. Verder alleen een paar tientjes extra gemeentelijke belastingen. De consequenties zijn meer praktisch: je moet het huis delen met elkaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, het verzamelinkomen gaat inderdaad omhoog, en dit kan weldegelijk gevolgen hebben, ondanks dat de vraagsteller in een koopwoning woont. Ik kan u voorbeelden geven. Een duidelijke is bijvoorbeeld deze: Man, vrouw, x-aantal kinderen, waarvan enkelen ouder dan 18 jaar, en thuiswonend. Door omstandigheden in het gezin kan er niet door de ouders voor de kleinsten gezorgd worden (op dat moment twee kleuters), en wordt er een aanvraag voor hulp gedaan. Omdat het verzamelinkomen van het gezin, ouders en de oudste, werkende kinderen samen, hoog was, hadden zij geen recht op hulp vanuit het zorgstelsel. Hadden de kinderen niet gewerkt, of niet thuis gewoond, was er niets aan de hand.
En zo ken ik meerdere voorbeelden.
Ik hoop dat ik zo een en ander duidelijk heb gemaakt.
fisbel
9 jaar geleden
Recht op hulp vanuit het zorgstelsel?? Verzamelinkomen JanEilander dat hoger wordt? Ik begrijp echt niet wat u bedoelt. U noemt een voorbeeld: echtpaar met minimaal 2 volwassen werkende en inwonende kinderen en 2 minderjarige kinderen (kleuters) Voor de twee kleuters kan door de ouders niet worden gezorgd. Deze situatie zal mogelijk ergens in Nederland voorkomen. Maar waar haalt u de informatie vandaan dat de door u beschreven situatie hier van toepassing zou zijn??
En dan nog: het inwonend echtpaar zijn fiscaal partners van elkaar. Hun eventueel recht op toeslagen zoals zorgtoeslag en kindgebonden budget staat geheel los van het verzamelinkomen van JanEilander. En de meerderjarige inwonende kinderen zullen een zelfstandig recht hebben op zorgtoeslag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste Fisbel, Ik weet niet welke situatie exact van toepassing is op de vraagsteller. Ik heb in mijn eerste antwoord alleen gezegd dat het verzamelinkomen hoger wordt, wat invloed heeft op eventuele toeslagen. Hierbij weet ik niet of het fiscale partners zijn, of dat er wellicht een nichtje ofzo in komt wonen. Dat is niet bekend. Het spijt mij enorm als ik u hiermee in verwarring heb gebracht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Afhankelijk de gemeente/waterschap ga je meer betalen meestal als de wijziging van 1 persoon naar meer persoons huishouden is.
Bv gem Utrecht afvalstoffenheffing 40 euro extra. Verontreinigingsheffing van 1 vve naar 3 vve is 120 euro extra.
fisbel
9 jaar geleden
@jaciem:
Het verzamelinkomen van JanEilander kán door de inwoning niet hoger worden. Dat kan alleen als er fiscaal partnerschap is met 1 van de inwonenden. Een fiscaal partner met bijvoorbeeld Box3-vermogen. Box3-vermogen dat ook nog eens aan JanEilander wordt toebedeeld. Hoogst onwaarschijnlijk allemaal. Een hoger toetsingsinkomen – wat anders als verzamelinkomen – voor de toeslagen is alleen mogelijk voor JanEilander als er fiscaal partnerschap is met 1 van de inwonenden
Je kan je huurtoeslag verliezen, of eventuele uitkeringen.
Ook andere toeslagen kan je verliezen, of kwijtscheldingen als je die hebt, zoals kwijtschelding van rioolbelasting of waterzuivering.