Kan er geld tussen 2 rekeningen in blijven hangen?

Via marktplaats heb ik iets "verkocht" en mevrouw zou geld overmaken naar mijn rekening. We hebben beide ing dus zou er inprincipe meteen op moeten staan. Nu 3 dagen later staat er nog niets op en zij geeft aan dat het van haar rekening af is gehaald. En dat de bank dit ook aangeeft. Nu denkt ze dus dat ik haar oplicht maar ik heb echt niets ontvangen! Als zij hier een melding van maakt mag de politie van mij zo in me bankieren kijken want er staat niets bijgeschreven van haar. Ik heb gevraagd om een screenshot van de afschrijving. Wat moet ik nu doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Het MAG niet gebeuren, maar het KAN wel.
Geld van de ene rekening naar de andere sturen gaat, ook intern bij een bank, nog vaak via batch-bestanden. Die worden dagelijks, of om de paar uur gedraaid om zo de diverse saldo's bij te werken.

Het kan zijn dat het bestand dat geld van de rekening af haalt al gedraaid heeft, en dat het bestand wat geld bijschrijft nog moet draaien.

In dat 'gat' is het geld dus even kwijt. Soms kan er een probleem zijn waardoor het even wat langer kan duren dan je gewend bent.

In extreme gevallen kan er natuurlijk een fout in de software zijn waardoor het geld echt kwijt is, maar dat is een enorme zeldzaamheid.

En natuurlijk kan mevrouw ook het geld per ongeluk naar een verkeerde rekening hebben overgemaakt. Het blijft immers mensenwerk... :-)
SimonV
9 jaar geleden
Formeel heb je gelijk.
Batch-bestanden worden om de paar uur gedraaid. Je kunt er tussenvallen. Maar VS bedoelt met "hangen" volgens mij een paar dagen, niet een paar uur...

ING:
Het verwerken van betaaltransacties vindt meerdere keren per werkdag plaats, waarbij de reservering wordt omgezet in een boeking. Als een betaaltransactie niet op een werkdag of na 22.00 is verricht, vindt de boeking de eerstvolgende werkdag plaats. https://www.ing.nl/particulier/betalen/betaalpakketten/snelheid-betalingsverkeer.aspx
Als ik het verhaal zo lees dan bekruipt mij het gevoel dat iemand probeerd u een loer te draaien, ik zou mij bij ItisILeClerc aansluiten en in ieder geval niks opsturen voordat de centjes binnen zijn.

Wanneer de koper een screenshot kan laten zien en de tegenrekening klopt dan zou u kunnen overwegen contact op te nemen met de ING en navraag over de transactie doen.

Wanneer dit screenshot niet komt dan kunt u de conclusie trekken dat iemand geprobeert heeft om gratis een artikel te krijgen. Dan zou u deze mevrouw het beste snel vergeten en opnieuw het artikel te koop aanbieden.