Als er economische crisis in een land is, en het land heeft veel geld nodig, waarom printen ze dan niet gewoon wat meer?

Toegevoegd na 23 minuten:
Helemaal duidelijk, dank jullie wel! :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag!

Antwoorden (7)

dat hebbenverschillende landen geprobeerd, maar beter zijn ze er niet van geworden. Hoe meer geld je drukt hoe minder het waard wordt, en dan zit je met een torenhoge inflatie. Een brood gaat als je 10 keer zoveel geld drukt, ook zo'n 10 keer meer kosten, dus wat schiet je er mee op?
Niets
anneliez
13 jaar geleden
Dit zorgt voor inflatie. Het geld in een land is minder waard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar wordt het alleen maar erger van, omdat dat geld niets meer waard is , en het geld dat er al was ook in waarde daalt. Niemand vertrouwt jouw geld meer. Alle prijzen schieten als een raket omhoog, je spaargeld verdampt en van je salaris of pensioen kun je niet meer leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan komt het spook van de inflatie uit de fles, met alle nadelige gevolgen van dien. De productie gaat stagneren en er ontstaat een loon-prijs spiraal.
Allemaal even erg en een directe weg naar een economische hel op aarde.

Toegevoegd na 39 seconden:
Men zegt 'het middel is erger dan de kwaal'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Zimbabwe proberen ze dat: http://www.rtl.nl/%28/financien/rtlz/nieuws/%29/components/financien/rtlz/2007/weken_2007/31/0731_1645_inflatie_zimbabwe.xml
Het werkt alleen absoluut niet, want als je geld bijprint, wordt de waarde van dat geld feitelijk minder. Geld heeft waarde omdat het niet onbeperkt beschikbaar is. Maak je er meer van, dan wordt het minder waard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou : inflatie De wet van vraag en aanbod is in ruwe lijnen ook van toepassing op geldbriefjes. Als iedereen in Nederland morgen een grote zak vol 500-eurobriefjes krijgt, wat zijn die dan nog waard?

Het is eigenlijk niet makkelijk een kort antwoord te geven op deze, overigens goeie, vraag, vandaar deze link :

http://nl.wikipedia.org/wiki/Inflatie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amerika doet dit nu , volop , en de vraag is hoelang het goed gaat.

De VS hebben de Dollar, de wereldreserve munt . Waarmee ook nog eens bijna alle olie wordt afgerekend.

Tot ongeveer twee jaar geleden kochten Aziatische landen graag Dollarobligaties ( = schuld papier) van Amerika , dus vooral China financierden het Amerikaanse tekort van zowel consumenten als overheid.

De Chinezen deden dat in ruil voor de export van goedkope Chinese produkten die in Amerika verkocht werden. De Chinezen konden met de opbrengst van de export hun economie sterk laten groeien. En het zorgde voor veel werkgelegenheid voor Chinezen.

Maar sinds twee jaar is het tekort zo sterk opgelopen dat de Chinezen beginnen in te zien dat ze het geld misschien niet meer terugzien. Vanwege de grote tekorten van de VS staat de waarde van de Dollar onder druk .

Toegevoegd na 7 minuten:
Dus de Dollars waar de Chinezen recht op hebben zouden wel eens "halve" Dollars kunnen worden.

Omdat de VS hun Dollar tekorten niet meer kunnen importeren , lenen van Aziatische landen zijn ze ze zelf maar gaan "kopen ". De FED "koopt " de dollarobligaties zelf op . Bovendien wordt er meer geld in omloop gebracht , dat heet Quantitative Easing. Dat geld is elektronisch geld , maar het effect is hetzelfde als geld bijdrukken.

Op een gegeven moment komt het probleem dat het geld minder waard gaat worden om de hoek kijken ( dat geldt dan voor de Dollars) . Amerika kan dan een harde keuze maken . De hyperinflatie kan worden gekeerd door de rente te laten stijgen ( bijvoorbeeld tot 15%) . Dat trekt geld aan van spaarders en beleggers. Maar het remt de economie af omdat geld lenen schreeuwend duur wordt . Met als gevolg bedrijfssluitingen en werkeloosheid en huisuitzettingen..

Bovendien zijn als het geld minder waard wordt , ook de schulden minder waard geworden.

Het lijkt erop dat de VS langzaam de waarde van de dollar zullen laten zakken ( gecontroleerd ) omdat dit een economische realiteit is die niet veranderd kan worden . Geld bijdrukken = inflatie . Rente verhogen = geld aantrekken .