Een waarborg is een soort garantie of zekerheid. B.v. als je iets koopt. Als je bij Albert Heijn iets koopt, zal er zeker een waarborg zijn. B.v. dat je niet ziek wordt na het eten van dat product. Maar dat is wel een zakelijke waarborg. Je kunt immers niet de caissière, de bedrijfsleider of hoge piet van Ahold persoonlijk aansprakelijk stellen. Het bedrijf is dus aansprakelijk, en niet de mensen die daar werken. Hooguit zou dat (in theorie) kunnen bij een heel belangrijke zaak, en dan na lange juridische procedures.

Zo zijn er ook wel rechtzaken gevoerd, over in hoeverre Cees van de Hoeven van Ahold persoonlijk aansprakelijk was voor de financiele wantoestanden bij Ahold destijds, of dat alleen Ahold als bedrijf aansprakelijk was.

Hieronder een artikel over "zakelijk" geld lenen. Als je dat artikel leest, weet je precies het verschil tussen een persoonlijke en zakelijke waarborg.
http://www.zakelijklenen.net/