Op welke toeslagen etcetera heb je recht op je achttiende?

Mijn situatie;

Ik ben 18 jaar.
Woon nu in een begeleid woonhuis tot 30 September.
Dan ga ik verhuizen en samenwonen met mijn vriend.
Ik ben gestopt met mijn Mbo opleiding en ga 32 uur per week werken vanaf Oktober.

Mijn vraag is, waar heb ik allemaal recht op qua geld?
Het is een hele verantwoording om samen te gaan wonen en ik wil simpelweg geen geld mislopen.

8 jaar geleden
1K
fisbel
8 jaar geleden
Waarschijnlijk heb je al zorgtoeslag. En mogelijk is er recht op huurtoeslag. Zie het antwoord van annelousdw hieronder. Dan zijn er nog: kindgebonden budget en kinderopvangtoeslag. Maar dan moet er eerst een kindje zijn. Hoewel de meeste kindregelingen zijn afgeschaft is er nog steeds de kinderbijslag en ook de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Deze laatste is geen belastingtoeslag maar een korting, dus minder te betalen belasting.
Dat kan flink oplopen, tot zelfs € 2659 per jaar (jaar 2015) Je moet dan wel allebei inkomen hebben uit werk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vind het altijd apart / vreemd dat mensen beginnen met: heb ik recht op ipv heb ik verplichtingen
gast108510
8 jaar geleden
Oh really Flevoboy?
Nou, die heb ik al op een lijstje gezet ;-)

Het beste antwoord

Je hebt mogelijk recht op zorgtoeslag. Dit hangt af van de hoogte van je inkomen. Je vraagt dit aan bij de Belastingdienst. Hier is een link waar je kan berekenen of je hiervoor in aanmerking komt:
http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/

Verder kan het zijn dat je recht hebt op huurtoeslag (in het geval van een huurhuis). Je huur mag dan wel maar maximaal €403 zijn en je mag niet teveel verdienen. Ook moet je een eigen voordeur hebben. Als je vriend(in) ouder is dan 23 dan gaat de maximum huurprijs omhoog. Hier vind je de voorwaarden:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/huurtoeslag/huurtoeslag_2015/voorwaarden_2015/voorwaarden_huurtoeslag_2015
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
gast108510
8 jaar geleden
Dankjewel