Hoeveel procent belasting betaalt Jan Modaal nu werkelijk, over elke verdiende euro?

(een vraag die hierop leek is al eerder gesteld, maar zonder een echt goed antwoord)

Dat is niet alleen het verschil tussen netto- en brutoinkomen...
Van het netto inkomen moeten nog allerhande extra belastingen worden betaald (OZB, wegenbelasting, hondenbelasting, accijnzen, BTW, noem maar op).

Maar het gaat nog veel verder.

Als een fabrikant een product maakt dan moeten er ook belastingen worden betaald (invoerrechten grondstoffen, vennootschapsbelasting, belastingkosten personeel, in de aangeschafte apparaten zit ook al belasting verwerkt, over het fabrieksterrein moet ook weer OZB worden betaald, etc, etc). Al die belastingen worden uiteindelijk in de kostprijs verwerkt.

Dit herhaalt zich weer bij de distributeur, de winkelier, waardoor de prijs door al die onzichtbare belastingen nog verder wordt opgedreven. Daar komt dan nog de BTW bovenop.

(De vraag is vast niet makkelijk te beantwoorden, wellicht is het iets voor het TV programma De Rekenkamer)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Belasting bet is een Vd weinige zekerheden vh leven wat je ook doet je betaalt belasting en je gaat dood .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach... vroeger moest je een paar maanden per jaar verplicht meebouwen aan de piramides om aan je belastingverplichtingen te voldoen. Gelukkig hoeft dat niet meer, maar wat niet is kan nog komen :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hele leven uitkering trekken en je betaalt netto geen cent belasting, je krijgt het zelfs..

Het beste antwoord

+ Goeie vraag.
Maar zoals jij de vraag stelt bijna niet te berekenen, tenminste niet door ons, daarvoor moet je bij het CBS werken. Wij hebben te weinig gegevens.

Misschien moet je andersom redeneren.
Het BNP is zo'n 600Miljard
De begroting van de rijksoverheid 255 Miljard
Dat is 42,5%
Daar moet volgens mij de Provincie en Gemeente nog bij, maar daarvan kom ook een deel uit die 255 Miljard.

Een groot deel van die belasting gaat rechtstreeks terug naar Jan M.
In de vorm loon, scholing, zorg, enz.
Vergeet dus niet dat we er ook iets voor terug krijgen. Niemand is verplicht in Nederland belasting te betalen, je mag gerust ergens anders gaan wonen. :-P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Van het verhaal hierboven is niets waar de btw die over een product wordt betaald is het totaal dat wat de consument betaald. Onderling betalen de bedrijven wel btw maar die wordt steeds verrekend met de fiscus tot aan de consument. De overige belastingen zijn winstbelastingen die worden afgedragen over de winst die een bedrijf maakt. Wat je aan ozb betaald is per persoon verschillen. Wat je op je loon betaald kun je met onderstaande tabel bereken.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat mij meer om al die verborgen belastingen, die al zitten ingecalculeerd.
Als een fabrikant een machine koopt dan zitten er indirect ook al weer allerhande belastingen in. Dat geldt ook voor de onderdelen van die machine, etc etc...
ronron1212
12 jaar geleden
Die zitten daar dus niet in behalve als het om importeren gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jawel... de schroefjes van de machine komen ook weer van een leverancier, die ook weer weet-ik-wat-voor indirecte belastingen heeft moeten betalen. En zo gaat het door.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
RobjuhK heeft het over alle belastingen BEHALVE de btw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
BTW werd ook genoemd hoor... Maar in de totale kostprijs / consumentenprijs van een product zitten heel veel verborgen belastingen, daar gaat het me juist om.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet ik, maar ik bedoelde:
"heeft het hier in de reacties.."
ronron1212
12 jaar geleden
jammer maar dat is niet zo
30% dus 10.000 per jaar. Ongeveer 30 euro per dag. 10 euro gaat naar de zorg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede vraag
Jan modaal zal tussen de 20 en 30 % belasting betalen over het loon vervolgens betaalde hij over de meeste profijten die hij koopt 19% btw. Daarnaast nog gemeentelijke belastingen bijvoorbeeld woz etc ik schat een 3 % .. dan rijd hij nog een middelbare auto ook 4a5 % ..
Dus als je dit al bij elkaar telt tussen de 46 en 57 % dat is al snel de helft van je inkomen!!! Mensen boven modaal gaan dus nog veel harder...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het bruto modaal inkomen voor 2011 is 33000 euro.
Als je dat op deze site http://nieuw.begrotingswijzer.nl/ aangeeft, zie je precies wat je per dag/week/maand aan belastingen betaalt en waar dat heen gaat.

"U betaalt ongeveer € 12.300 aan belasting per jaar.
Dat is € 1.025,20 per maand."

77,47 daarvan gaat naar bestuur, namelijk:
€ 0,16 Koningshuis
€ 3,49 Rijksoverheid
€ 69,31 Gemeenten
€ 4,51 Provincies en Waterschappen

En zo krijg je een heel rijtje, keurig uitgesplitst, met uitleg, en ook staat erbij vermeld wat er de komende jaren per post bezuinigd gaat worden.