(4) Dit bedrag wordt uitbetaald of verrekend door uw belastingkantoor. Kan iemand mij uitleggen wat dit betekent ?

Ik kijk net op mijn bankrekening en zie dat mijn kinderopvangtoeslag in z'n geheel deze maand niet is uitbetaald. Het hele jaar gaat het goed. Geen inkomenswijziging gehad ofzo. En nu deze melding....

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.8K

Antwoorden (2)

Je hebt of aangifte ergens van gedaan of je hebt verkeerde gegevens door gegeven. je krijgt dus of geld terug of de belastingdienst krijgt geld van je en verrekend dat met wat ze aan je moeten betalen. Op het formulier wat je hebt gehad staat echt wel waarover het gaat.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is 't hem nu juist. Ik heb geen brief of niets ontvangen. Anders zou ik wel weten waarover het ging ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overigens, net met de belastingtelefoon gebeld. En hun wisten ook niet waarover het ging. Ik wordt morgen door het regiokantoor teruggebeld.
ronron1212
11 jaar geleden
Je hebt een aanslag gehad waarop dat staat je krijgt geen aparte brief
"Uitbetaald of verrekend" kan bijv. voorkomen als men 'nu' een definitieve berekening heeft gemaakt van de kinderopvangtoeslag over 2011 waarop je daadwerkelijk recht had. De belastingdienst bepaalt de definitieve hoogte van de kinderopvangtoeslag pas nadat betreffende jaar is afgelopen. Dus de kinderopvangtoeslag over 2011 wordt definitief (en verrekend) eind 2012.

Even een voorbeeld met fictieve getallen:
Je hebt over 2011 1200.- euro kinderopvangtoeslag ontvangen. Dit had euro 800.- mogen zijn, is in 2012 bekend geworden.
Dan is, achteraf, euro 400.- te veel kinderopvangtoeslag ontvangen die dus terug moet naar de belastingdienst.

Stel dat je dit jaar, op basis van een schatting weer euro 1200.- krijgt toegekend. Tot en met augustus heb je dan (8 x euro 100.-) = euro 800.- gekregen. Maar aangezien je in 2011 euro 400.- te veel hebt gekregen, kan de Belastingdienst die verrekenen met de euro 400.- waar je in 2012 nog recht op had. En dan krijg je per saldo niets meer dit jaar.

Toegevoegd na 5 minuten:
Van de site van de Belastingdienst:

Als u te veel toeslag hebt gekregen, krijgt u automatisch een bericht waarin staat hoeveel u terug moet betalen. Dit is de terugvorderingsbeschikking. U kunt het bedrag in 1 keer terugbetalen of kiezen voor een betalingsregeling.

Hoe betaalt u terug?

Bij de terugvorderingsbeschikking zit een acceptgiro waarmee u het bedrag in 1 keer kunt terugbetalen. Kunt u niet in 1 keer terugbetalen? Dan zijn er 2 mogelijkheden:
■Wij verrekenen het bedrag met uw huidige toeslag.
■U betaalt maandelijks een bedrag."

"Wilt u het openstaande bedrag verrekenen met uw huidige toeslag? Dan hoeft u verder niets te doen. Wel moet u aan de voorwaarden voldoen om te verrekenen. Na 6 weken krijgt u automatisch een brief waarin staat hoe uw bedrag verrekend wordt, en wat uw toeslag per maand wordt. Ook krijgt u na elke betaling een nieuw overzicht van hoeveel u nog moet terugbetalen.

Wanneer kan er verrekend worden?

Wij kunnen uw openstaande bedrag alleen verrekenen met uw huidige toeslag als u:
■nog steeds de toeslag krijgt waarvoor u geld moet terugbetalen
■van deze toeslag minimaal € 20 per maand krijgt
■van deze toeslag per maand meer krijgt dan u per maand moet terugbetalen

De ene toeslag kan niet met de andere verrekend worden. Maar krijgt u na afloop van het jaar belasting terug of een extra bedrag aan toeslag uitbetaald? Dan verrekenen we ook daarmee."
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Ik weet van niets. Heb geen brief gehad o.i.d. dat ik zou moeten terugbetalen. Ik heb net gebeld met belastingtelefoon en het regiokantoor gaat morgen contact met me opnemen, want ze konden bij de Belastingtelefoon ook niet zien waarover het gaat.