Wat zijn de (belastingtechnische) gevolgen van het maandelijks uitbetalen van de 13e maand?

Ik krijg de keuze om de 13e maand en/of de winstuitkering maandelijks te laten uitbetalen... wat zou het meest voordelig voor mij zijn of wat maakt het verschil hier tussen?

Toegevoegd na 1 minuut:
Nog belangrijk: ik ben de werknemer in deze situatie.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16.5K

Het beste antwoord

belastingtechnisch verandert er niks want je betaalt je loonbelasting over de inkomsten van het hele jaar.

rentetechnisch is het wellicht wat gunstiger.
als je in januari al 1/12 van je 13e maand krijgt, kan je daar 11 maanden rente over trekken, wat je normaal niet kon.

mits je werkgever hier niet al rekening mee gehouden heeft maar dat denk ik niet.

dit is trouwens als je het vooraf krijgt.. als je het achteraf per maand krijgt, vangt je werkgever die extra rente.

maar voor loonbelasting is er geen enkel verschil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord! Dank daarvoor... Nu vraag ik mijzelf inderdaad af of ze het bedoelen vooraf óf juist achteraf... Het rentevoordeel buiten beschouwing gelaten: wat zouden dan nog argumenten kunnen zijn om juist voor de ene of de andere optie te kiezen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou, ligt een beetje hoe je met je geld omgaat..
bij veel mensen is het bij maandelijkse uitkering vaak ook op aan het einde van de maand en merken ze het nauwelijks. bij jaarlijkse uitkering is het bedrag een stuk groter en kan je opeens iets leuks kopen, vooral tijdens de feestdagen een welkome aanvulling.

Andere antwoorden (3)

Licht eraan hoeveel belasting je erover betaald vaak betaald je er tussen de 30 en 40 procent belasting over en dan moet je uitreken wat je overhoudt als het er in 1x afgaat of in 12 maanden!;) succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de inkomstenbelasting is het hetzelfde.
Maar als het gaat om het verhogen van je maandsalaris ipv een 13e maand, dan kan het wel verschil uitmaken voor andere zaken: vakantiegeld bijvoorbeeld. Pensioengrondslag. Grondslag voor WW uitkering, etc.
dus is het gunstiger om het als maandsalaris te hebben.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer het sowieso gunstiger is voor de werknemer... waarom stelt de werkgever de werknemer dan voor deze keuze? Dan zou die het toch in positieve sfeer toch ten alle tijden meteen per maand doen en in minder goede sfeer het voordeel zelf behouden?
itsme
13 jaar geleden
Ik weet niet waarom de werkgever dat doet. Ik weet niet of de werkgever dat doorheeft... maar hoe dan ook, ik heb altijd liever een hoger maandsalaris dan een 13e maand.
Voor de loonheffing, de voorheffing op de inkomstenbelasting, maakt het niets uit.
Het ogenschijnlijke dus cosmetische verschil of de subjectieve gevoel tussen het belastingeffect van enerzijds de toepassing van de tabel bijzondere beloningen voor eenmalige uitkeringen en anderzijds de tijdvaktabel voor de maandelijkse betalingen bestaat feitelijk niet.
De keuze is dan of je zelf de beheersing hebt om zelf te sparen of dat je je baas voor je laat sparen, maar ook als je veel wenst te besteden of je dat eerder wenst te kunnen doen.
Heb zelf indertijd het telkenjare afgesproken jaarsalaris in 12 keer laten uitkeren in plaats van het in circa 14 partjes te laten verdelen.
Bovendien heb je dan de kans van het kweken van (enige)rente verbonden aan het eigen beheer.
Ofwel hebben is hebben en krijgen is de kunst.
Werkgevers kunnen in deze tijden toch ook omvallen?