Wat gebeurt als mijn oudste zoon bij mij komt inwonen? Met mijn wia uitkering en huur toelag?

* Ik heb een wia uikering en ontvang huur en zorg toelag.?
* Heb een zoon van 21 dat bij mij inwoon dat studeert en af en toe weekend werk 1 dag per week ? Dus heeft studiefinanciering en max bijna 200 krijgt uit bijbaan. * Oudste zoon komt bij me inwonen . Mijn oudste zoon werkt verdient ongeveer 14oo. Per maand.
Kan iemand mij precies uitleggen hoe het financiele situatie dan zal zijn.
Wat gebeurt met mijn wia en toeslagen aub
Mvg

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
14.6K

Antwoorden (2)

De WIA uitkering is niet afhankelijk van het inkomen van je kinderen en blijft gewoon hetzelfde. Ook de zorgtoeslag is niet afhankelijk van het inkomen van je kinderen.

Voor de huurtoeslag heeft het waarschijnlijk wel gevolgen, die zul je opnieuw moeten berekenen met de rekentool op de site van de belastingdienst.

Als je oudste zoon jonger is dan 27 jaar, dan telt een deel van zijn inkomen niet mee voor de berekening. De vrijstelling voor 2019 is 4885 euro. Geef bij de rekentool het gehele jaarinkomen van je zoon op, de vrijstelling wordt dan automatisch berekend.

Het inkomen van je jongste zoon valt in z'n geheel binnen de vrijstelling, tenzij hij in de vakanties fulltime gaat werken en in heel 2019 toch meer dan 4885 euro verdient. Zijn inkomen moet je wel opgeven, maar zal geen of nauwelijks effect hebben op de hoogte van de huurtoeslag. De studiefinanciering telt niet mee als inkomen, alleen zijn inkomen uit de bijbaan.

Met de rekentool van de Belastingdienst kun je een proefberekening maken als je de (geschatte) inkomens van je zoons invult. Dat is alleen voor je eigen informatie, wijzigingen moet je alsnog apart doorgeven. Toeslagen krijg je als voorschot, in 2020 wordt definitief berekend op hoeveel huurtoeslag je recht had. Als je het van te voren niet goed hebt doorgegeven, moet je achteraf misschien terugbetalen.

Het is sowieso logisch om je zoon te vragen kostgeld te betalen als hij bij je komt inwonen. Je zult per maand meer geld kwijt zijn aan boodschappen en de energierekening. Ontvang je door zijn inwoning minder huurtoeslag, dan kun je hem vragen om dat ook te compenseren.
5 jaar geleden
fisbel
5 jaar geleden
Het inkomen van € 4885 telt niet mee bij een inwonend kind onder de 23 jaar. Bij specifieke zorgkosten is het mogelijk aftrekpost(en) van het in- of uitwonend kind mee te nemen in de aangifte van de ouder als het kind onbemiddeld is en zelf de ziektekosten niet of nauwelijks kan betalen. Deze aftrek is mogelijk totdat het kind 27 jaar is.
Als de oudste zoon 23 jaar of ouder is telt zijn volledige inkomen mee voor de huurtoeslag. Dit vanaf de maand volgend op de datum van inschrijving.
Zo te zien zal uw beider inkomen dan boven € 30.825 uitkomen. Dat betekent dat u geen huurtoeslag meer krijgt. En deze toeslag zo spoedig mogelijk moet stopzetten.

Het verlies van de huurtoeslag zal gecompenseerd dienen te worden door een bijdrage door uw zoon. Dit ter hoogte van het verlies van de maandelijkse huurtoeslag Ook is het redelijk dat uw zoon een bedrag voor kost en inwoning aan u betaalt. Een bedrage van € 400 of € 500 per maand lijkt redelijk.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/hoe_werken_toeslagen/kan_ik_toeslag_krijgen/medebewoner
fisbel