Kan ik loonheffing terug krijgen van mijn pensioenafkoop?

Ik kreeg laatst een brief over een afkoop van een pensioen.
Bruto = 2.537 Netto = 1.598 Loonheffing = 939
Kan ik de loonheffing ergens terug krijgen?
Zoja hoe en waar?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (2)

Nee dat kan niet of je moet verder geen inkomen hebben dan kun je het terug vragen via je aangifte 2013.
ronron1212
10 jaar geleden
Nee, die loonheffing op zich niet. Het zou vreemd zijn als het wel kon want dan zou er nooit belasting worden geheven over het pensioen. Je moet dit loonheffingbedrag gewoon invullen op de aangifte inkomstenbelasting en als dan alles 'geplust' en 'gemind' is, weet je hoeveel belasting je nog moet betalen of terug zult ontvangen

Toen je nog premie betaalde voor het pensioen werd die premie in mindering gebracht op het brutosalaris vóór de loonheffing berekend werd. De inhouding van de pensioenpremie zorgde dus voor een lagere loonheffiing dan zonder die inhouding

Normaal zou die loonheffing maandelijks worden ingehouden op het moment dat het pensioen tot uitkering zou komen, net zoals bij een salaris. Wordt het pensioen echter afgekocht, dan wordt de loonheffing uiteraard ook ingehouden.

Afkoop kan, op initiatief van de pensioenmaatschappij, bij een pensioen tot een bedrag van 415, 22/jaar (2013).
Computoon