Als je een Wajong uitkering hebt aangevraagd, hoelang duurt het dan voor je bericht krijgt van het Uwv? En wanneer krijg je evt het geld?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7K

Antwoorden (1)

Aanvragen voor de Wajong worden door UWV in behandeling genomen. Ze beoordelen jouw persoonlijke situatie. Je krijgt alleen een Wajong-uitkering als je volgens UWV volledig en duurzaam arbeidsongeschikt bent. Er zijn twee mogelijkheden:
- Heb je wel mogelijkheden om te werken? Dan kom je niet in aanmerking voor de Wajong. Jouw gemeente kan je wellicht verder helpen met studie of werk. De gemeente beoordeelt jouw aanvraag. Je kunt pas een aanvraag indienen op de dag dat je 18 wordt, niet eerder.
- Heb je geen mogelijkheden om te werken? Dan kun je in aanmerking komen voor een Wajong-uitkering. UWV beoordeelt de aanvraag. Wanneer je een uitkering krijgt toegekend, gaat deze in op de datum waarop de aanvraag is ontvangen.

Volgens de informatie van UWV Webcare Team op http://www.goeievraag.nl/vraag/financien-werk/financien/overig/week-aanvraag-gedaan-wajong-uitkering.261151 krijg je nadat UWV je aanvraag heeft ontvangen een ontvangstbevestiging.
Daarin staat de datum waarop je zeker weet of je Wajong krijgt. Meestal is dat 14 weken nadat je aanvraag is ontvangen. Blijkt al vroeg dat je nu niet kunt werken en in de toekomst ook niet? Dan duurt het meestal korter dan 14 weken voordat je de beslissing krijgt.
Amadea