ik heb aan een vriend 9000 euro geleend. hoe kan ik mijn geld terugkrijgen?

we hebben samen een contract opgesteld, hij zou het geld 3 maanden gelden plus rente terugbetalen. tot op heden heeft hij niks betaald. hij beloofde me iedere keer dat hij het geld z.s.m terug zou betalen. Het ergste is dat sinds vorige week staat zijn mobiel ook uit. tevens op z,n woonadres is hij ook niet te vinden. wat moet ik nu doen? help help aub

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Vanaf 1 juli kun je met deze vordering zelf (zonder een advocaat) een dagvaarding uitbrengen. De dagvaarding stel je samen met een gerechtsdeurwaarder op. De deurwaarder betekent (bezorgt) de dagvaarding bij je 'vriend'. Dan geeft de kantonrechter een vonnis. Hij zal hoogstwaarschijnlijk bepalen dat je vriend de € 9000,- met rente moet terugbetalen. Met dit vonnis kan de deurwaarder beslag leggen op zijn loon, op zijn huis of op zijn uitkering. Doe je dit voor 1 juli, dan heb je nog een advocaat nodig. In jouw geval heb je daar niets aan, omdat de zaak heel duidelijk is. Toegevoegd na 14 minuten: Op 1 juli wordt de wet gewijzigd.

haal een advocaat erbij..

Is er nog een derde persoon aan het contract te pas gekomen! anders ben ik bang dat je een groot probleem hebt. Toegevoegd na 2 minuten: Sorry en als oplossing idd hulp zoeken via een advocaat of fam.leden van desbetreffende vriend.

Naar de vrederechter stappen.

Stuur een mailtje met leesbevestiging aan, dan weet jij dat hij het heeft gelezen en kan hij er niet meer onderuit

Je kunt met het contract naar een rechtswinkel gaan en daar vragen wat je rechten zijn. Waarschijnlijk zullen ze je adviseren om een deurwaarder in te schakelen. Dat kost je dan wel wat, maar de kans dat je je geld terugkrijgt wordt wel groter. Tenzij die vriend helemaal niets heeft, dan kun je fluiten naar je centen.

Indien het contract niet bij een notaris is opgemaakt ben ik bang dat je naar je centen kunt fluiten... Het is natuurlijk mogelijk dat je vriend nu op vakantie is, en zijn mobiel niet heeft meegenomen. Aangezien hij al drie maanden geleden had moeten terugbetalen, zou je aangifte van diefstal kunnen doen, maar of je daarmee je geld terug krijgt....?

Als jij (een kopie van) het contract hebt, ondertekend door beide partijen, met vermelding van de datum, namen et cetera dan zou je er over na kunnen gaan denken om contact op te nemen met bijvoorbeeld het juridisch loket. Deze geven gratis advies in zulke situaties. Ook een deurwaarder kan 9000 euro de moeite vinden als je een contract hebt. Maar misschien adviseert het juridisch loket anders, bijvoorbeeld aangifte. Zeker als je geen contract hebt met datum, namen etc lijkt het mij verstandig om contact op te nemen met het juridisch loket.

Het beste lijkt mij dat je juridische bijstand zoekt, via een rechtsbijstandverzekering of via een advocaat, Waarschijnlijk is de vordering desnoods via de rechter te verhalen,omdat je het ook op contract hebt staan waarbij hij heeft getekend.

Lekkere vriend Maar een advocaat erbij halen

als het echt je vriend is, kan je er samen uit komen toch. Of samen met een notaris een contract op stellen

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100