Zie ik ooit mijn geld nog terug? (zie uitleg)

Ik heb een flink bedrag overgemaakt (internetbankieren) op van een rabo naar een ING rekeningnummer, nu blijkt echter dat rekeningnummer niet de juiste te zijn.

Iemand anders heeft dus mijn geld, ik heb mijn bank al ingelicht en zij vertelde mij dat het maar afwachten is of na een brief van de ING dit geld teruggestort gaat worden op mijn rekening.

Is er zelf nog iets wat ik kan doen of is het nu gewoon afwachten? Zijn er mensen die dit ook meegemaakt hebben en komt het in de meeste gevallen wel goed?

Wat zijn stappen die ik moet ondernemen als dit geld niet teruggestort wordt?

Ik kan het niet storneren, omdat ik het zelf overgemaakt heb. Iemand suggesties/tips?

Weet jij het antwoord?

/2500

Mijn broer heeft een keer gehad dat er iets op zijn rekening was gestort terwijl het niet voor hem was bedoelt. En hij wilde de ING opbellen omdat te vertellen, ik zeg natuurlijk: dat moet je houden joh! Toen zei hij dat ze daar toch wel achter kwamen en het dan alsnog werd terug gestord. Dus waarschijnlijk krijg je het wel terug.

Banken controleren niet meer de NAW gegegevens van de begunstigde. Het is een misverstand dat deze gegevens nog worden gecontroleerd. Een woonplaats zoals dit vroeger nog moest worden ingegeven wordt niet meer gecontroleerd. Alles gaat geautomatiseerd. Er worden dus geen gegevens meer overgetypt zoals dit vroeger ging met overschrijvingskaarten. Bij gewone bankrekeningnummers bestaat de zogenaamde "elfproef", waardoor 1 klein foutje betekent dat het nummer simpelweg niet bestaat. Het is echter anders met de miljoenen oude girorekeningnummers. Dit type nummer wordt niet meer uitgegeven, maar ze zijn er natuurlijk wel. Feitelijk passen deze nummers minder bij het huidige internetbankieren vandaar dat zoals bij bijvoorbeeld ING gewerkt wordt met een hulpmiddel waarbij je in het scherm bepaalde gegevens krijgt van de naam van de begunstigde. Het is electronisch bijna niet te controleren omdat kleine verschillen in de schrijfwijze van een naam al zou betekenen dat een overboeking niet zou lukken. In de oude situatie konden mensen dit controleren. De bank heeft geen fout gemaakt, maar jij zelf. Jij geeft de opdracht om naar een bepaald rekeningnummer iets over te boeken. En de bank heeft dit gedaan. verder is helaas de bank geen partij in dit probleem. Het enige wat de bank doet is een brief naar de rekeninghouder sturen waar het geld naar is overgemaakt (de bank heeft de NAW-gegevens). En dan is het te hopen dat deze persoon het geld terugstort. Als deze dit niet doet kun je alleen naar de rechter stappen en proberen aan te tonen dat dit een zogenaamde onverschuldige betaling is. En dat de betreffende persoon dat zou moeten weten. Alleen op deze manieren kun je proberen het geld terug te krijgen. Het ligt er natuurlijk maar net aan om hoeveel geld we praten of de stap naar de rechter zinvol is. Als je geld naar een bestaand bankrekeningnummer overboekt met als begunstigde "Sinterklaas' zal het geld ook gewoon zonder problemen worden overgeboekt. Het geld wordt namelijk per direct van je rekening afgeschreven.

maak nog een keer bv. 0,1 cent over naar diezelfde persoon en beschrijf op het veld van de betalingskenmerk die je er bij kan zetten dat hij/zij je even moet terugmailen ivm met verkeerde overboeking, zo kom je met ze in contact. bv: mail aub even naar ..... ivm verkeerde overboeking op (datum) en zet je mailadres erbij. slim bedacht he! misschien heb je er iets aan!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100