Kun je naast je studiefinanciering ook een deel bijzondere bijstand ontvangen?

Omdat ik al een tijdje in de bijstand zit (ziektewet) en samen overlegd heb met mijn klantenmanager een BOL opleiding te gaan doen heb ik er inmiddels heel veel zin in! Na de capaciteiten test ben ik aangenomen en kan ik gaan beginnen met school. Helaas is de studiefinanciering met lening niet zoveel en met een mbo opleiding kom je niet in aanmerking voor extra collegegeld.

Omdat ik naast de studiekosten ook mijn huis en vaste lasten moet betalen ga ik het hier niet mee redden.

Kan ik in aanmerking komen voor bijzondere bijstand?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (1)

Bijzondere Bijstand is voor bijzondere, incidentele uitgaven. Een enkele keer ook voor terugkomende kosten, maar dan moet het gaan om bijzondere kosten, dus kosten die iemand anders niet heeft. Denk aan iemand die een heel lastig dieet nodig heeft en hierin een maandelijkse bijdrage ontvangt. Bijzondere Bijstand is niet voor vaste lasten, dus kosten die eigenlijk iedereen heeft (huur, GWL, kabelabonnement, etc.)

Daar komt bij dat je automatisch geen recht hebt op Bijstand als je studiefinanciering ontvangt of zou kunnen ontvangen, of als je nog zou mogen lenen bij DUO. Bovendien ben je bij een voltijds opleiding niet meer beschikbaar voor werk, zodat je niet kunt voldoen aan je arbeidsverplichting (namelijk: het beschikbaar zijn voor werk, solliciteren en aanvaarden van werk).

Als je naast je Bijstand ook nog Ziektewet ontvangt, heb je daar misschien nog wel recht op, maar dat moet je bespreken met degene die je begeleidt bij het UWV. Je vraag is niet helemaal helder hierin.

Gemeentes hebben wel een bepaalde beleidsvrijheid hierin. In bijzondere situaties kunnen ze ervoor kiezen om af te wijken van de regels. Dat wordt maar heel zelden gedaan in dit soort situaties, maar een enkele keer willen ze een uitzondering maken als dat betekent dat iemand op de lange termijn uit een uitkering geholpen kan worden. Je kunt het probleem dus altijd aankaarten bij je klantmanager, maar ik zou er zeker niet op rekenen dat een uitzondering mogelijk is.