Hoe dient een kascontrole plaats te vinden?

Er gaat wel eens iets verkeerd bij penningsmeesters. Ik hoorde bv vorig jaar dat gebleken was dat er door penningsmeesters van amateurclubs (o.a. van sportvisserij en twee bridgeverenigingen) bedragen verduisterd waren. Dit had over een aantal jaren plaatsgevonden.
Leden van kascommissies hebben vaak geen enkele boekhoudkundige ervaring. Hoe kunnen zij het beste een controle uitoefenen en welke vragen stellen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.6K
ronron1212
9 jaar geleden
vragen stellen is niet genoeg controle op juistheid en kastellingen en bank aansluitingen moeten worden gemaakt.
paulus811
9 jaar geleden
Als transacties duidelijk worden geregistreerd en saldi controleerbaar zijn, zijn vragen niet nodig.

Het beste antwoord

Eigenlijk moet de vereniging beginnen met goede voorzorgsmaatregelen. Een kascontrole vindt altijd achteraf plaats en dan is eventueel onheil al gebeurd.

Als er iets met de kas fout gaat, komt dat vaak omdat men één persoon zowel de kassiersfunctie laat doen (het daadwerkelijk uitgeven en ontvangen van geld om het in 'het kistje' te stoppen) als de vastlegging. Dat is niet handig, dat zou van elkaar gescheiden moeten worden (functiescheiding).

Verder is het niet handig om veel via de kas te laten lopen. Zeer veel kan via de bank gebeuren met het grote voordeel dat de vastlegging van de transacties door een derde (namelijk de bank, met afschriften) plaatsvindt.

Verder moet de kasbeheerder (vaak de penningmeester) niet de bevoegdheid hebben zelfstandig uitgaven te doen. De procedure zou dan kunnen zijn dat (bijv.) de voorzitter akkoord geeft door een kasstuk dat een lid meebrengt en dat op naam van de vereniging staat (bijv. een bonnetje van een winkel) te dateren/paraferen. Alleen op basis daarvan betaalt de penningmeester het geld uit aan degene die het heeft voorgeschoten. Degene die het geld heeft gekregen, tekent weer op een uitgavebonnetje van de kassier en die niet dat bonnetje vast aan de bon van de winkel.

Voordeel: elke uitgave is door een collega-bestuurslid vooraf gezien. Taak van de kascontrolecomissie is dan: kijken of op elke bon een paraaf staat van de voorzitter en van degene die het geld ontvangen heeft. De controle bij uitgaven is dus: 'mocht dit bedrag uitgegeven worden'?

Soortgelijk iets bij ontvangsten, stel: de contributie. De secretaris levert de kwitanties aan de penningmeester en legt vast welk bedrag (theoretisch) ontvangen moet worden van de leden. Penningmeester geeft kwitantie af aan lid als het lid betaalt en alleen dat telt als bewijs van betaling. Kwitanties die de penningmeester over heeft geeft hij aan de secretaris terug. Totaalbedrag uitgegeven -/- totaalbedrag teruggegeven kwitanties moet gelijk zijn aan de ontvangsten. Kascontrolecommissie telt bedragen van de kwitanties op. Zelfde bedrag geregistreerd in kasboek? Controle is dus: is opbrengst volledig verantwoord.

Natuurlijk moet de kas ook geteld worden door de kascontrolecommissie. Het eindsaldo na de vorige kascontrole is bekend. De kasstukken zijn een gegeven
en na verwerking daarvan kan het nieuwe boekhoudkundige eindsaldo worden bepaald. Dit moet gelijk zijn aan het geld in de kist.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Compu, eerst bedankt voor je tijd. Kascontroles vallen totaal buiten mijn werkgebied. Hoeveel tijd neemt zo'n kascontrole in beslag? Ik schat dit toch gauw op twee uur. Hoe zit het als de leden van de kascommissie dikke vrienden zijn van de penningmeester. Het zijn altijd leden van dezelfde club.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Plus even je antwoord printen
Computoon
9 jaar geleden
Hoe lang het duurt, zou ik niet durven zeggen. Hangt grotendeels af van het aantal mutaties en of alles goed is voorbereid. (Zelf heb ik nooit in een kascontrolecommissie gezeten maar zit wel in de 'financieel-administratieve wereld' met speciale belangstelling voor administratieve organisatie/interne controle ;-) Ik verwijs je graag naar deze site:
http://www.verenigingen.nl/kascontrole-hoe-doe-je-dat-deel-1-factuur-en-kostencontrole-5568185.html
Daar heeft een registeraccount enkele lezenswaardige teksten geschreven over de kascontrole en spreekt over "relatief veel tijd." Maar het maakt natuurlijk veel verschil of het gaat om de kascontrole van de kaartclub of die van een Vereniging van Eigenaren van een appartementencomplex. Ook dit is wel een interessante:
https://www.conscribo.nl/handleiding/boekhoud_principes/kascontrole-html/ Maar belangrijk is natuurlijk het voortraject met duidelijke regels over de kasprocedure (wie mag welk bedrag uitgeven tot welk bedrag en onder welke voorwaarden, waar moeten declaraties aan voldoen, frequentie van kasopmaken, steekproefsgewijze kascontroles (en samen het geld tellen en tekenen voor het getelde bedrag); 4-ogenprincipe, functiescheiding. (Als het bestuur bijv. zeer klein is 'en niemand het wil doen': nooit de functie van secretaris en penningmeester combineren. Als het moet dan die van voorzitter en penningmeester.) De secretaris moet namelijk de theoretische opbrengst van de contributie vaststellen (aan de hand van de schriftelijk vastgelegde tarieven per lidsoort), los van de penningmeester die het geld moet binnenkrijgen. Dat biedt weer een controlemogelijkheid. Dat regelmatig dezelfde mensen de kascontrole doen die 'het de penningmeester niet moeilijk zullen maken' is natuurlijk ongewenst. Dan ontstaat het risico op samenspanning. Om dat zoveel mogelijk tegen te gaan moeten werkzaamheden per persoon zoveel mogelijk rouleren. Probleem is (bij nogal wat verenigingen) dat mensen voor bestuur en commissies zo moeilijk te vinden zijn waardoor het vaak 'dezelfde' zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@bedankt voor je duidelijke uitleg en aanvullingen.

Andere antwoorden (1)

Er zijn twee zaken belangijk. Controle en afspraken. De controle moet periodiek en zonder aankondiging worden uitgevoerd. De kas moet het beginsaldo + inkomsten - uitgaven bevatten.

Dan de afspraken. Inkomsten in de kas moeten worden geregistreerd met bedrag, datum, naam en reden van betaling. Uitgaven kunnen zonder toestemming tot een bepaald bedrag worden gedaan, mits het bonnetje de kas in gaat. Uitgaven boven het bepaalde bedrag moeten eerst door een tweede persoon worden goedgekeurd. Zorg dat transacties zoveel mogelijk via de bank verlopen, waar zicht op is.

Met de afspraken beperk je de eventuele schade, maar waterdicht wordt het nooit. Valse bonnetjes onder het goedkeuringsbedrag kunnen nog steeds via het geldkistje, maar een penningmeester die daar zijn reputatie voor op het spel wil zetten is wel heel erg dom.
paulus811
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
zonder aankondiging is natuurlijk het probleem. Veel controles vinden gewoon bij de penningmeestetr aan huis.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+@paulus, " maar een penningmeester die daar zijn reputatie voor op het spel wil zetten is wel heel erg dom." Maar het gebeurt.
Ik heb wel veel aan je uitleg.
paulus811
9 jaar geleden
JoanDArc, uiteraard gebeurt het dan penningmeesters de boel belazeren voor een tientje. Maar ik kan dat niet anders dan 'dom' noemen. Door af te spreken dat uitgaven boven bijvoorbeeld 100 euro door een tweede persoon moeten worden goedgekeurd, beperk je in ieder geval de schade voor de vereniging enorm. Het is wel belangrijk om controles en afspraken goed te communiceren met de penningmeester, want het is niet prettig als er een sfeer van 'wantrouwen' is. En vaak zijn het vrijwilligers met de beste bedoelingen voor de vereniging.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik moet kiezen, kan maar één keer beste antwoord geven, jammer.