Ik ga bijna dagelijks met de auto op pad, moet ik mij daar voor verzekeren?

Het is niet mijn eigen auto. Auto van me vriendin. Ik heb gewoon een zorgverzekering, maar bedoel meer een verzekering wanneer ik schade maak bij een andere

5 jaar geleden
2.3K
Ritsuka
5 jaar geleden
je rijd in HAAR auto, dan moet je volgens mij bij de voorwaarden van haar autoverzekering kijken.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@naamlooss, Partners mogen in elkaars auto rijden omdat de verzekeraars ervan uitgaan dat zij altijd samen (elkaars) auto gebruiken. Bij schade zijn beiden verzekerd.
Voorwaarde is dat je op hetzelfde adres woont. Je moet aangeven wie de hoofdbestuurder is, ofwel degene die het meest in de auto rijdt. De premie wordt dan bepaald op basis van de leeftijd van de jongste bestuurder, en de schadevrije jaren van de hoofdbestuurder tellen ook mee.
Hoe jullie situatie is en of je wel of niet voor - Autoverzekering twee bestuurders – De partner - of autoverzekering bestuurder en overige relaties - in aanmerking komt, weet je zelf het beste.
https://www.geld.nl/autoverzekering/service/autoverzekering-meerdere-bestuurders
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Let op: Het nieuwe verzekeringsconcept Clixx van Ohra is niet geschikt voor meer dan 30dagen aaneengesloten uitlenen van de auto en is ook niet bedoeld voor partners die op hetzelfde adres wonen en elkaars auto gebruiken.

Antwoorden (2)

Iedereen leent zijn auto wel eens uit aan vrienden of familie. Vaak gaat het om enkele (korte) ritjes en incidentele gevallen. Als iemand anders in de auto rijdt op wiens naam de verzekering staat en schade veroorzaakt kan deze schade gewoon geclaimd worden door degene op wiens naam het kenteken en de bijbehorende verzekering staat.
Uiteraard heeft een schademelding wel gevolgen voor de no-claim korting. Maar dat geldt ook als de eigenaar zelf de schade had veroorzaakt. Als de auto een enkele keer wordt uitgeleend, is het dus niet nodig om dat van tevoren te melden bij je verzekeraar.
Als je zoals je schrijft iedere dag in de auto van de ander rijdt, gelden er andere regels. Degene op wiens kenteken de verzekering staat dient dit te melden bij de verzekeraar. De verzekeraar stemt de premie namelijk af op degene die het meest in de auto rijdt (de regelmatige bestuurder)
Elke verzekeraar staat toe dat bestuurders de auto zo nu en dan uitlenen. Maar indien iemand anders vaker in de auto rijdt dan dient de eigenaar dit op te geven bij de verzekeraar. Deze berekent de premie dan opnieuw en neemt hierbij de gegevens mee in de berekening.
Geeft de eigenaar van de auto dit niet door, dan levert dit flinke problemen op bij een eventueel ongeval. De verzekeraar hoeft de schade niet te vergoeden.
Degene die dagelijks op pad gaat met dezelfde auto van de ander kan zich niet verzekeren tegen het maken van eventuele schade, bovendien kan de eigenaar van de auto als fraudeur worden geregistreerd.
Samenwonende partners mogen altijd in elkaars auto rijden omdat de verzekeraars ervan uitgaan dat partners samen (elkaars) auto gebruiken.Bij schade zijn beiden verzekerd.
Voorwaarde is dat je op hetzelfde adres woont. Je moet aangeven wie de hoofdbestuurder is, ofwel degene die het meest in de auto rijdt. De premie wordt dan bepaald op basis van de leeftijd van de jongste bestuurder, en de schadevrije jaren van de hoofdbestuurder tellen ook mee.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@naamlooss, Houdt er dus goed rekening mee, dat als de verzekering er niet van op de hoogte is dat jij constant in de auto van de vriendin rijdt, de schade die jij eventueel veroorzaakt niet gedekt is, al heb jij zelf op jouw naam linksom-rechtsom verzekeringen afgesloten.
Ook samenwonen moet opgegeven worden. Is dit alles niet gebeurd, dan is er zelfs sprake van fraude aan de kant van de eigenaar van het kenteken.
(Ik lees/beantwoord de vraag)
--Ik ga bijna dagelijks met de auto op pad, van een ander, moet ik mij daar voor extra verzekeren?--
Nee dat moet niet. Een verzekering zit (wel of niet) op het voertuig. Die zal je vriendin geregeld hebben. Er zijn wel verzekeringen die extra verzekeren bij schade aan uitgeleende auto's. Een AVP echter heeft geen zin in deze.
Je vriendin heeft als het goed is een verzekering afgesloten over de auto, op zijn minst een WA-verzekering. Het kan wel zo zijn dat de verzekeraar wil weten dat er nog een andere persoon veel gebruik maakt van de auto of dat het volgens de polis niet de bedoeling is dat er iemand anders zoveel gebruik maakt van de auto. Dat zou je dus wel even na kunnen vragen bij de verzekeraar.

====
Heel makkelijk, even de auto lenen van je broer of je buurman. Handig als je zelf geen auto hebt bijvoorbeeld. Maar heel vervelend als je per ongeluk schade hebt met de geleende auto. Wat dan?
Schade die jij aan een geleende auto toebrengt is niet altijd verzekerd. Vaak denken mensen dat hun aansprakelijkheidsverzekering de schade dekt als er iets gebeurt met een geleende auto. Maar dat is niet zo. Bovendien wordt de premie voor de autoverzekering van de eigenaar mogelijk een stuk duurder. Kortom, best veel gedoe en nadelige gevolgen als jij per ongeluk een aanrijding veroorzaakt met een geleende auto. En dat terwijl even een auto lenen juist zo fijn is!
Daarom bestaat er nu Clixx, de verzekering voor het lenen van auto’s. Nadelige financiële gevolgen na een schade aan een geleende auto lossen wij op. Bovendien helpen wij jou om het goed te maken met de eigenaar. En dat is een geruststellende gedachte als je op het punt staat om de auto van je schoonvader te lenen om op vakantie te gaan.
====
---
De schade die jij veroorzaakt bij een ander zal dus vallen onder de WA-verzekering die je vriendin (hopelijk) voor de auto heeft afgesloten.*
Als zij een All-risk verzekering heeft afgesloten dan is ook de schade aan haar auto gedekt.*
*Mits voldaan aan de polisvoorwaarden.
Als extra zekerheid of als zij dus geen All-Risk heeft afgesloten of jouw gebruik buiten de polis valt zou je kunnen denken aan een extra verzekering.
---
Of een extra verzekering zoals die van clixx geschikt is voor jouw specifieke scenario zal je even moeten uitzoeken.

TLDNR:
-Het moet niet
-Overleg met de verzekering van je vriendin of huidige scenario gedekt is
-Het kan wel, in bepaalde scenario's (clixx)
-AVP denkt dit niet
Toegevoegd op 07 maart 2019 16:03: tekst
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
AVP dekt dit niet :D