Hoe zit het met de looptijd en automatische verlengingen van huisdierenverzekeringen?

Ik heb mijn kat verzekerd per 1 januari 2010. De looptijd is 2 jaar met een automatische verlenging van 2 jaar. De opzeggingstermijn is 3 maanden en lijkt het erop dat ik nog twee jaar aan dezelfde maatschappij vastzit. Nu heb ik begrepen dat in 2010 de regels zijn veranderd, maar betreft dit ook huisdierenverzekeringen? Kan ik mijn verzekering alsnog opzeggen per 1 januari 2012 of een maand erna?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Helaas geldt de bedoelde Wet van Dam niet voor verzekeringen: "De Wet Van Dam geldt voor alle contracten met consumenten, behalve voor het lidmaatschap van verenigingen en voor verzekeringen. Voor kranten en tijdschriften gelden iets soepeler regels."

Maar: " Stilzwijgend verlengen van contracten of abonnementen wordt verboden. Het betreft alle overeenkomst waarmee met regelmaat producten worden geleverd of diensten worden verricht. Verzekeringen vallen daar niet onder, maar de verzekeringsbranche heeft zelf inmiddels de stilzwijgende verlenging afgeschaft."

Nu is het dus de vraag wat er voor verzekeringen geldt en gelukkig vond ik nog een link: "Zodra de overeenkomst schadeverzekering is verlengd, heeft verzekeringnemer het recht de overeenkomst op elk gewenst moment op te zeggen met een opzegtermijn van een maand.

Voor lopende overeenkomsten van schadeverzekering treedt deze regeling in werking wanneer de overeenkomsten na 1 maart 2010 worden verlengd."

Je zit dus goed, op basis van deze bronnen en je zou op moeten zeggen, wellicht pas per 1 februari maar je begint natuurlijk met 1 januari. Als dat niet lukt kun je op basis van de derde bron opzeggen per 1 februari (NA een verlenging NA 1 maart 2010 is de opzegtermijn nog maar 1 maand).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens de gedragscode geinformeerde verlenging mag je deze verzekering per 1 januari 2012 dagelijks opzeggen met een opzegtermijn van een maand.

Je moet je eerste contract volledig uitzitten (24 maanden in jouw geval) en daarna is het automatisch teruggebracht naar 1 jaar met een dagelijkse opzegbaarheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Allen, hartelijk bedankt voor uw reacties. Ik ben er erg blij om dat ik niet nog twee jaren langer aan dezelfde maatschappij vastzit.