Kun je een zilveren munt in je broekzak dragen zonder deze aan te tasten?

Hallo,
Ik wil graag een zilveren American Eagle bij me dragen, dit puur voor de lol. Graag geen maffe opmerkingen over mijn keuze.

Maar hier de kwestie:
Kan ik die munt gewoon los in mijn broekzak meenemen zonder het aan te tasten.

Zonee, kan ik de munt wel elke dag als ik thuiskom even poetsen om zo aantasting/beschadiging te voorkomen?

Alvast Bedankt,
Sam

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee dat kan niet.

Doordat je de munt constant bij je draagt zal deze slijten en (kleine) beschadigingen oplopen. Net zoals b.v. je telefoon. Hoe zuinig je er op bent; hij slijt.

Ook van 's avonds poetsen wordt je munt minder. Immers met het poetsen haal je telkens een dun laagje van de munt af.

Wat je zou kunnen doen is de munt een extra laagje geven zodat deze enigszins beschermt is. B.v. met blanke nagellak, of vernis. Dat voorkomt ook dat de munt oxideert en zwart wordt.

Maar een verzamelaar maak je niet blij met een 'geverfde' munt. De verzamelwaarde van de munt zal er onder lijden.

Maar dat is verder de keuze die je zelf maakt:
- Of je bergt de munt goed op en hij behoudt zijn status
- Of je draagt hem constant bij je en levert wat in.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoi, In hoeverre en hoe snel zal de munt slijten? Sam
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Een munt is gemaakt om lang mee te gaan. Een maat is er moeilijk op te zetten, maar de munt zal lang als Eagle herkenbaar blijven. Ik denk dat de kans dat je de munt, wanneer je hem dagelijks meeneemt, simpelweg verliest vele malen groter is dan dat je hem zult verslijten. Je geeft in je vraag aan hem in perfecte staat te willen houden. Dat zal niet lukken. Het is grofweg niet veel anders dan de slijtage die je bij een Euromunt zou kunnen verwachten..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke, dan weet ik voldoende, bedankt!