Wordt iemand die in de ziektewet zit ook gecontroleerd op wat hij thuis doet?

Ik vraag dit mij af, omdat een buurman van mij al 3/4 jaar in de ziektewet loopt, maar thuis wel de hele dag aan het klussen is. Als iemand thuis zo actief is, zou hij ook (deels) kunnen werken, lijkt me. Wordt zoiets helemaal niet gecontroleerd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.2K

Antwoorden (7)

Nee, je wordt wel geacht te laten weten waar je bent als je toch mobiel bent en je wordt geacht thuis te zijn wanneer je het bed moet houden...

En ik raad je aan niet naar het gras van de buurman te kijken wellicht zou je dan zien dat dat gras groener is dan bij jou... Let op je eigen zaken, dan heb je het minder druk... En je zou je wellicht toch kunnen vergissen... Hou het bij jezelf, dat is veel rustiger... En je houdt tijd over om leuke dingen te doen... Bij de buurman op de koffie te gaan wellicht, want dat kun je nu niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
plusje xinix!
het ligt er nogal aan waarom je buurman in de ziektewet zit. misschien kon hij zijn werk mentaal niet meer aan en klust hij nu thuis op therapeutische basis.
ik weet niet in hoeverre dit gecontroleerd wordt maar ik neem aan dat iedereen in de ziektewet bij een bedrijfsarts loopt en er samen gekeken wordt hoe iemand weer het snelst aan het werk kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als aanvulling: ziek vanwege een darmbloeding 3/4 jaar geleden, geen burn-out.
Beroep: buschauffeur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wie weet moet hij door darmproblemen wel elke half uur naar het toilet, of op onverwachte momenten... da's knap lastig in de bus...
Iris,
als werkgever zijn er niet al teveel mogelijkheden om iemand te controleren.
Je kunt iemand naar de bedrijfsarts sturen en daarvan krijg je dan een overzicht wat betrokkene niet kan.
Het is best mogelijk dat de buurman een burn-out heeft en daardoor niet kan werken, maar wel lichamelijke arbeid mag verrichten.

Van buitenaf is niet altijd een oordeel te vellen over iemand, je kent de achtergrond niet. Waarom vraag je hem niet eens hoe het komt, wellicht heeft hij een goede uitleg.
Of hij geeft aan dat ze toch niet controleren en dan weet je ook genoeg.

Dus controle gaat alleen via de bedrijfsarts.......of een bezoekje van de baas met een fruitmand?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij zal wel een "zere rug" hebben of een andere moeilijk te controleren ziekte.Ik denk dat er echt wel gecontroleerd wordt maar als hij binnenshuis klust is het moeilijk om hem te betrappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het goed is meldt een werkgever op de eerste dag van ziekmelding bij een arbodienst de persoon ziek, de werkgever kan er dan voor kiezen om de persoon in kwestie thuis te laten controleren, mocht dit niet het geval zijn dan wordt de werknemer na een bepaalde tijd opgeroepen voor controle bij de arbodienst zelf.
Daar wordt uit de doeken gedaan wat de persoon mankeert en aan de hand daarvan wordt een plan de campagne gemaakt (plan van aanpak).
Daarin wordt ook bepaald wat de werknemer wel en niet mag in principe. Echter wordt er op dat moment niet meer de persoon thuis gecontroleerd. Dat is dus alleen bij de eerste ziekmeldingsdag dat dat aangegeven kan worden.
Ik heb zelf bij de arbo gewerkt, en er staan termijnen voor de opeenvolgende stappen, maar ben er zelf te lang uit om die termijnen nog allemaal te weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, er kan gecontroleerd worden. Maar weet je wel waarom je buurman in de ziektewet loopt. Wellicht is het psychisch, stress of iets anders wat je niet direct ziet.

Ik zit in een rolstoel, zie er normaal uit, maar ben niet meer in staat om te werken. Als ik dan weer eens een goede dag heb, dan wil ik ook nog wel eens wat klussen, of er opuit gaan. De buitenwereld ziet alleen mijn goede dagen, bij mijn slechte dagen blijf je op bed liggen.

Anyway, het antwoord is ja, er kunnen controles komen en je kan zelfs bij ernstige fraude aangifte doen bij de uitkeringsinstantie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Feitelijk: Nee. Er wordt niet thuis gecontroleerd. Het zou wel moeten, en af en toe komt een arts wel langs. Maar iemand continue controleren is vrij onpractisch.

Er wordt uit gegaan van de eerlijkheid van mensen, hetgeen het grote probleem is in Nederland. Mensen zijn niet eerlijk, en een deel van de mensen heeft geen eigen trots.

Gelukkig weet jij niet waarom hij in de ziektewet zit, en hoef jij zijn gedrag niet te verantwoorden. Dus is het eigenlijk jouw probleem niet of hij de boel flest of niet. Op fundamentele gronden zou je natuurlijk hem eens kunnen vragen hoe het zit..?