erfenis , 1 notaris?

Mijn zus en ik zijn de enige erfgenamen van mijn vader ( moeder is al overleden)
Wij zijn het samen niet eens, er is nog geen notaris geregeld (dat zou mijn zus doen, maar die is erg laks)
Mogen wij ieder een eigen notaris hebben?
Of moet dit geregeld worden bij 1 notaris.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is er geen testament?
Verder zal een notaris de boel gewoon volgens wetgeving verdelen.
Mee eens of niet. (Notaris is geen advocaat.)

Antwoorden (1)

Een notaris is een onafhankelijk persoon. Banken willen vaak een verklaring van erfrecht voor ze een rekening van een overledene deblokkeren. Die ene notaris zal die verklaring moeten opstellen.

Wat de verdeling betreft: die kun je ook zelf regelen, zonder notaris (als er geen testament is en het niet te ingewikkeld wordt). Alle erfgenamen moeten het echter eens zijn over de manier van verdelen. Dit kan wel eens tot ruzies leiden. De notaris kan helpen dit te voorkomen. Maar zonder medewerking van alle partijen kan een notaris weinig uitrichten. Dan wordt het een zaak voor een mediator of de rechter.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Tenzij je een en/of rekening hebt.