Wat zijn de voor -en nadelen van Euro obligaties?

Landen als Nederland en Duitsland hebben hier toch bijna alleen maar nadeel van? Wij hebben immers een lage rente terwijl bijvoorbeeld Italië een hele hoge rente heeft. Dan hebben zij er toch voordeel van en wij alleen maar nadeel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Precies ,je zegt het al .wel voordeel bij de big spenders ,griekenland Italië enz slecht gedrag wordt beloond !heel slecht ! En de oorzaak vh probleem wordt niet aan gepakt ! Maar mogelijk een voor politici een goede diplomatieke oplossing !ja de Duitse Merkel wil niet in haar Duitse regeer periode ,en het zelfde geldt voor de grote (kleine)man in Frankrijk , Grieken land en anderen de wacht aan zetten ! en Gewoon hun eigen boontjes laten doppen ! Met inderdaad groot prestige verlies Vd euro . En ja ook Vd nu nog zittende politici , zeker in Nl duitsland en frankrijk ,België die blind in de euro stapten ,en een ieder die twijfels had ,als euro haters in de hoek werden gezet .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het voordeel is, dat er rust komt op de obligatiemarkt. Dat zal de aandelenmarkten en de hele financiele sector ten goede komen. Er is dan één rentetarief, dat hoogstwaarschijnlijk ook niet zo zal schommelen. Dat geeft duidelijkheid, en daar heeft iedereen behoefte aan in deze crisis.

Het is ook niet tegen te houden. De vraag is hier niet òf er Euro-obligaties komen, maar wanneer. Nu is er nog veel tegenstand, maar op een gegeven moment zal het er toch echt van komen. Je ziet op allerlei gebieden (denk aan wetgeving) dat Europa meer bevoegdheden naar zich toetrekt, en dat geldt ook voor het uitgeven van obligaties.

Natuurlijk heb je gelijk, dat het een beetje sneu is, voor de landen die hun zaken op orde hebben, zoals Duitsland en Nederland. Maar het is nog maar de vraag, of we er uiteindelijk veel slechter van worden. Want al die bakken met geld die nu naar Griekenland gaan, en straks misschien ook naar Italie en Spanje, zien we waarschijnlijk ook nooit meer terug. Bovendien is de Nederlandse staatsschuld nou ook weer niet zó hoog, dat een verhoging van het rentetarief met b.v. 1 of 2 procentpunt, direct een drama wordt.

Afwegen dus. Wat meer rente betalen, in de hoop dat het een oplossing biedt, of minder rente betalen (zoals nu) maar wel miljarden naar noodlijdende landen blijven sturen. Wat is wijsheid? ;-)

Voor het hele gedoe met de landen, die een puinhoop van hun financien hebben gemaakt, zijn er m.i. alleen maar slechte oplossingen. De kunst is voor de politici, om de minst slechte uit te kiezen. En het zou zomaar kunnen zijn, dat de introductie van Euro-obligaties tot de minder slechte oplossingen behoort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voordelen: risicospreiding, eenvoudige registratie, duidelijke collateral. nadelen: minder monetaire sturings instrumenten, minder soevereiniteit, minder volatiliteit (of is dit een voordeel?)
Bronnen: