Krijgen minderjarige de schulden?

Pas is een vader overleden met heel veel schulden.
Krijgen de kinderen dan de schulden van hem? (1TON!)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Nabestaanden worden altijd gevraagd of ze wel of niet de erfenis willen hebben. Bij de erfenis krijgen ze (gratis en voor niets) de schulden op hun schouders indien ze het accepteren.
Weigeren ze dit, dan zijn ook de eigendommen, bijv. auto, huis ed. niet voor hen maar voor de staat.

dit bovenste geld alleen als de nabestaande van tevoren niet zijn uitgekocht of als de overleden persoon zijn testament niet heel erg verandert heeft.
(kinderen totaal onterven kan na mijn weten niet)

bij mijn antwoord ben ik er vanuit gegaan dat de moeder al overleden is, of is gescheiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het antwoord niet juist is als zouden de schuldeisers achter het net vissen en de staat de bezittingen krijgt.
Meerderjarige kinderen kunnen onterfd worden. Wel kunnen ze de legitieme portie opeisen (dat is een een geldbedrag ter grootte van de helft van het wettelijke aandeel in de nalatenschap), maar daar moeten ze wel initiatieven voor ontplooien.

Andere antwoorden (6)

Je mag een erfenis altijd weigeren dus nee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee als je de ervenis weigert dan krijg je niets en hoef je ook niet te betalen. Maar het is nu net of je moeder ook al is overleden. Je moeder zal wel opdraaien voor de schulden.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moeder kan ook haar (kinds)deel van de erfenis weigeren of onder het voorrecht van boedelbeschrijving ofwel beneficiair aanvaarden net zoals ze dat voor de minderjarige kinderen moet doen.
ronron1212
12 jaar geleden
Als je getrouwd bent in gemeenschap van goederen en je neemt een lening dan tekenen beide partner dus de moeder houdt de schulden. Daarnaast als er sprake is van een ervenis kan de moeder niet alleen het kindsdeel afwijzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het zo dat de moeder hoofdelijk aansprakelijk is voor de lening die zij met haar man is aangegaan, dus ook voor zijn deel?
De moeder kan m.i. haar erfdeel (ter grootte van een kindsdeel) weigeren.
ronron1212
12 jaar geleden
Je gaat in een huwelijk in gemeenschap gezamenlijk de schuld aan dus ben je beide hoofdelijk aansprakelijk.
Je mag de erfenis weigeren, maar dan krijgt diegene niets, ook niet dat deel van de erfenis wat diegene wel wil hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt een erfenis inderdaad weigeren, dus afwijzen. Wat hiervoor is beschreven klopt dus. Waar je echter goed op moet letten is, dat als je als kind een erfenis weigert en je hebt zelf kinderen, dat je het voor hen ook moet weigeren. Dit moet via de rechtbank. Anders draaien zij als ze volwassen zijn alsnog op voor de schulden uit deze erfenis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen, zie onderstaand gedeelte van de uitleg van een notaris.
Voor het complete artikel zie Bron:

Verplicht beneficiair aanvaarden
Kort gezegd houdt de beneficiaire aanvaarding in dat je alleen aansprakelijk bent voor de schulden van de nalatenschap voorzover daar tegoeden tegenover staan. Een soort voorwaardelijke aanvaarding dus.

Erfgenamen hebben niet altijd een keuze. Zo móeten ouders namens hun minderjarige kinderen de nalatenschap beneficiair aanvaarden. Voor verwerping heb je dan zelfs de toestemming van de Kantonrechter nodig.

Indien een ouder (of voogd) nalaat om beneficiair te aanvaarden, bepaalt de wet dat er toch beneficiair is aanvaard door de minderjarige erfgenaam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan je alleen maar adviseren om direct een notaris in te schakelen om die zaken goed te regelen en je daarbij te helpen.