wat is een kwaliteitsmanagement systeem precies binnen iso 9001:2008?

- wat wordt hier in beschreven?
- ik las ook wat over onderlinge samenhang van processen maar hoe toon je dit dan aan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Met een kwaliteitsmanagement systeem toon je aan dat de organisatie die een product maakt, zodanig is ingericht dat dit product een constante kwaliteit heeft.

Let op. Dit systeem zegt niets over de absolute kwaliteit van een product. Die kan hoog of laag zijn maar die wordt niet veranderd na certificering.
Je kunt bijvoorbeeld een elektrische waterkoker maken die door zijn ontwerp lekt en elektrische schokken geeft. Als je een kwaliteitsmanagement systeem invoert worden deze problemen niet verholpen maar je weet zeker dat ELKE waterkoker deze fouten bezit.

Om een constante kwaliteit te maken mag je in je organisatie niet afhankelijk zijn van mensen. Het gehele productieproces moet vastliggen in voorschriften, tekeningen, handelswijzen enz .
Als een nieuwe medewerker wordt ingezet mag die niet de vrijheid hebben zelf te bepalen hoe hij zijn werkzaamheden uitvoert als die op kwaliteit van het product betrekking hebben maar hij moet zich aan de voorgeschreven handelswijze houden.

Als een bedrijf geen kwaliteitsmanagement certificaat heeft wil dat niet zeggen dat die organisatie niets aan kwaliteit doet. Ook dan heeft elke afdeling wel voorschriften ergens in een la liggen waarna gehandeld wordt.
Maar als een kwaliteitsmanagementsysteem wordt ingevoerd worden die verzameld in een map en wordt de totale organisatie gefocust op kwaliteit.

In het kwaliteitssysteem wordt bijvoorbeeld beschreven hoe (als de tekening van het product wordt gewijzigd) wordt gegarandeerd dat alle afdelingen in de fabriek de aangepaste tekening krijgen en niet dat na kwaliteitsklachten blijkt dat er nog afdelingen zijn die met oude tekeningen werken.
Ook wordt vastgelegd hoe keuring van de ingekochte grondstoffen geschiedt en op welke wijze die grondstoffen worden getest.
Het productieproces wordt ontleed in stappen, en voor elke stap wordt nagegaan wat daarin de kwaliteitsaspecten zijn en hoe wordt geborgd dat die bekend zijn in de organisatie en ook worden toegepast.

De onderlinge samenhang van de processen toon je aan met een schematische voorstelling van het productieproces (in rechthoekjes verbonden met lijnen)
Uit de lijnen kun je als een platte grond van een stad zien welke afdelingen contact met elkaar hebben. (Zie bron2; die heeft betrekking op boekhouden, maar ik vond geen beter voorbeeld)
Bij overgang van de ene afdeling naar de andere afdeling moet in principe een kwaliteitscheck van het daar geproduceerde product plaatsvinden.