Mijn man eist geld van mij voor oa inboedel bij de scheiding, is dit normaal ?

Mijn man en ik gaan scheiden en ik mag i het huurhuis blijven met de kinderen . Nu eist mijn man dat ik de kosten van het huis aan hem moet betalen dus het laminaat , tapijt . Meubels en overige . Is dit normaal ? Mag dit ? Gaat dit altijd zo na een scheiding ?

Toegevoegd na 16 minuten:
We zijn in HUWELIJKS VOORWAARDEN GETROUWD

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Het hangt even vanaf hoe die huwelijkse voorwaarden zijn. Afgezien daarvan is de regel bij huw. vw . dat wie de roerende zaken heeft aangebracht of tijdens het huwelijk heeft betaald - en dat kan aantonen!- deze mag terugnemen. Maar is er geen bewijs voor, dan moeten de spullen gedeeld worden.
Akelig dat bij scheidingen over in feite futiliteiten wordt gezanikt. Immers, tweedehands laminaat enzovoort is eigenlijk amper iets waard als je het zou willen verkopen. De eis van de man is hier dus kinderachtig en gewoon treiteren om het zomaar eens uit te drukken.
Laat, als de man zijn zin weet door te drukken, de spullen wel eerst taxeren door een goede inboedeltaxateur. Dat kost een paar centen. Maar dan blijkt dat de inboedel vrijwel waardeloos is. Misschien zal dat de zaak wat doen afkoelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als u in een huurwoning woont, is het bij een echtscheiding niet van belang of u op huwelijkse voorwaarden of in gemeenschap van goederen bent getrouwd. Van belang is of men er samen uitkomt en wie in de woning mag blijven wonen. U zegt dat u dat bent. Zodra de scheiding een feit is dient u het huurcontract zo spoedig mogelijk aan te passen. Let er wel op of er nog kosten gemaakt moeten worden in verband met herstel van een eerdere schade aan de woonruimte. Die kosten zouden verdeeld moeten worden tussen de partners.

Bij huwelijkse voorwaarden is in de akte van huwelijkse voorwaarden vastgelegd wat van wie is en wat u moet verdelen. Het is meestal zo dat de spullen die al van u waren voor het huwelijk ook van u blijven, en de spullen die gemeenschappelijk zijn gekocht 50-50 verdeeld moeten worden.
Komt u er niet uit dan zal een taxateur de waarde moeten bepalen en zal uiteindelijk de rechter de knoop doorhakken en de verdeling vast stellen. Alleen als het gaat om spullen met een aanzienlijke waarde, bijv. dure kunst en antiek, kan het inschakelen van een taxateur en een rechter soms wel de juiste weg zijn.
Let er altijd op dat de kosten tegen de baten op blijven wegen. Het heeft geen zin om een taxateur te laten komen voor een uurtarief dat hoger ligt dan de waarde van de spullen.
Probeer dus zo lang mogelijk, al valt u beiden dat erg zwaar, een goede verstandhouding te bewaren en probeer u niet te laten verleiden om in te gaan op negatieve beïnvloeding. Probeer er voor te zorgen, zeker als er kinderen bij de echtscheiding zijn betrokken, om de gemoederen niet te hoog op te laten lopen.
Ook niet onbelangrijk: er samen uitkomen kan echt kostenbesparend werken.
Zodra de verdeling is afgesproken kan dit worden vastgelegd in een convenant. Als u het samen echt niet eens kunt worden over de verdeling dan kan dit worden voorgelegd aan de rechter.

Voor adviezen inzake de verdeling van de goederen verwijs ik naar een bron, daar staat e.e.a. uitgebreider in.