Wat zijn boekhoudtrucs?

Ik kwam dit woord pas tegen en wil weten wat hier mee bedoelt word.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (4)

Hier wordt mee bedoeld dat je op papier er beter/ slechter voorstaat dan in werkelijkheid.
Voor de belasting/ alimentatie wil je er slechter voor staan dan in het echt, zodat je minder betaalt.
Om je schuldeisers/ leveranciers zand in de ogen te strooien wil je er beter voor staan zodat ze blijven leveren
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Daarnaast het in een andere categorie inboeken van zaken, zodat er geen/minder belasting over betaalt moet worden.
Computoon
9 jaar geleden
Of flinke reserveringen boeken voor kosten die nooit zullen komen met het doel om het resultaat omlaag te brengen waardoor minder belasting wordt betaald.
Creatief boekhouden. Dat je uiteindelijk zo min mogelijk belasting hoeft te betalen. Hiervoor zijn er allerlei mogelijkheden:

1. Kosten opvoeren die je nooit hebt gemaakt
2. Winst die je hebt gemaakt buiten de boeken houden.
3. Extra afschrijvingen opvoeren (waarde vermindering van vaste activa)
4. Geld als reservering opnemen bijv. bestemmingsreserve.
5. Voorzieningen aanleggen (geld reserveren voor kosten die je verwacht te gaan maken), terwijl je deze kosten nooit gaat maken.

Kortom, er beter/slechter laten uitzien van je boekhouding dan het in werkelijkheid is. Zoals vorige antwoorder ookal aangeeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Boekhoudtrucs worden niet alleen gebruikt om zo min mogelijk belasting te betalen. Ze kunnen onder meer ook worden gebruikt om (potentiële) aandeelhouders een betere indruk te geven van de financiële situatie van een bedrijf.
Denk nog eens terug aan de financiele steun die Griekenland recentelijk verkreeg vanwege de noodzaak, nadat bleek dat dat land begrotingen zo gunstig had voorgespiegeld dat zij aansluiting bij de EU verkregen. Daarna bleek dat het land bankroet was en moest het land heel duur geld van de ondergang worden gered.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste Swaggersetta0,

Boekhoudtrucs zijn bedoeld om de lezers van de boekhouding een verkeerde indruk te geven. De boekhouding bestaat uit drie delen: de balans, de winst-en-verliesrekening, en het cashflow statement.

De balans geeft een overzicht van wat er op een bepaald moment is aan bezit en aan schulden. De winst-en-verliesrekening geeft een opsomming van de gemaakte kosten en baten tussen de vorige en de meest recente balans. De inhoud van de balans hangt dus nauw samen met de ontwikkeling van de winst en verliesrekening. Het cashflow statement geeft vervolgens een overzicht van waar elke euro vandaan komt of naar toe is gegaan. Dit laatste is nodig omdat in de balans en de winst-en-verliesrekening niet uitgegaan wordt van echte euro's die uitgegeven zijn of ontvangen zijn, maar van (goed bedoelde en goed onderbouwde) ficties die bedoeld zijn om de resultaten per jaar te stabiliseren. Dit stabiliseren is nodig omdat de economische waarde van een nieuwe vrachtwagen bijvoorbeeld meteen hard zakt zodra hij voor de eerste keer de showroom uitrijdt. Dit zou een onderneming die goed draait het eerste jaar meteen op verlies kunnen zetten als er geen toegelaten boekhoudkundige fictie zou zijn die het toelaat om op de balans de waarde van die vrachtwagen ieder jaar met eenzelfde bedrag te laten dalen (in plaats van in het eerste jaar met heel veel) om zo de kosten van die vrachtwagen gelijkmatig over het economische gebruik ervan te spreiden. Dit (en andere toegelaten ficties) vergroten zo het inzicht in de lange termijn ontwikkeling van het bedrijf.

Tezamen vormen balans, winst-en-verliesrekening, en de cashflow statement dus de boekhouding en door het toegelaten en zelfs gewenste gebruik van ficties geeft de boekhouding een goed inzicht in zowel de financiële als de bedrijfsmatige ontwikkelingen.

Niet-gewenste en niet-toegelaten boekhoudtrucs komen vervolgens in twee varianten: (1) de goed bedoelde ficties voor opmaken van balans en winst-en-verliesrekening worden zodanig misbruikt dat het resultaat misleidend is maar niet strafbaar - dit gebeurt heel erg vaak, met name omdat op deze wijze managementbeloningen kunstmatig verhoogd kunnen worden, en (2) ronduit liegen en bedriegen oftewel: boekhoudfraude.

Voor een verdere toelichting van beide vormen van boekhoudtrucs en voor een mooi overzicht van een aantal boekhoudfraudes (zoals bij Ahold, Enron, en Parmalat) ga je naar http://nl.wikipedia.org/wiki/Jaarrekeningenfraude.

Veel succes!