Wanneer moet je nooduitgang of noodverlichting hebben?

Moet je nood uitgang bordjes of of noodverlichting hebben als je samen met één of twee collega's in een ruimte samen werkt in een ruimte op de begane grond? De ruimte is naast uiteraard de deur ook voorzien van ramen die open kunnen.
Zijn er richtlijnen vanaf hoeveel mensen in de ruimte je dat soort voorzieningen moet hebben?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
17K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook bij kleine bedrijven is nooduitgang en noodverlichting verplicht.
http://www.nooduitgang.nl/content/uploads/2008_veiligvluchten.pdf
http://www.nu-swift.nl/paginas/algemeen/veelgesteldevragenovernoodverlichting

Het beste antwoord

Noodverlichting:
Het Bouwbesluit 2012 zegt in over noodverlichting het volgende (art 6.3 lid 1):
"Een verblijfsruimte voor meer dan 75 personen en een besloten ruimte waardoor een vluchtroute uit die verblijfsruimte voert, hebben noodverlichting".
75p zijn niet aan de orde want je hebt het over 2 of 3p inclusief jouzelf. en uit je beschrijving maak ik op dat er geen vluchtroute vanuit andere ruimtes door jullie ruimte loopt. Je spreekt immers van één deur.
=> geen noodverlichting nodig.

Nooduitgangbordjes (al dan niet verlicht):
Het Bouwbesluit 2012 zegt over dergelijke bordjes het volgende (art 6.24 lid 1):
"Een ruimte waardoor een verkeersroute voert en een ruimte voor meer dan 50 personen hebben een vluchtrouteaanduiding die voldoet aan NEN 6088 en aan de zichtbaar
(Met een verkeersroute wordt in het Bouwbesluit gedoeld op een route dóór een ruimte, dus die erin en er weer uit gaat).
50p zijn niet aan de orde en er er is dus geen vluchtroute door jullie ruimte.
=> geen nooduitgangbordjes nodig.

Nooduitgang:
Het Bouwbesluit kent het begrip nooduitgang niet. Wel vluchtroute. Dat is de weg van de plek waar mensen zijn tot een veilige plaats en dit zal voor jullie de gewone route naar de buitendeur zijn. Aan vluchtroutes zijn wel eisen gesteld
Volgens de tabel in artikel 2.111 dient de vluchtroute maximaal 75m te zijn voor (onder meer) industrie/kantoor/winkelfuncties.
=> Deze info heb je niet gegeven en moet je dus nog zelf checken (75m is best veel dus op de BG is de kans groot dat je voldoet).

Gebruiksvergunning:
Er is echter één maar en dat betreft de gebruiksvergunning die er voor jullie bedrijf bestaat. Daarin staat namelijk specifiek voor jullie gebouw welke brandveiligheidseisen er zijn. Die zal vast dateren van vóór 2012 en dus andere eisen kennen. Mogelijk ook uitgaande van een nieuwbouwsituatie en daar gelden wat striktere eisen voor. Die zou je dus ook nog kunnen checken.
De hoofdlijn is echter dat jullie met een handjevol mensen in een ruimte zitten die geen onderdeel is van een doorgaande vluchtroute, die geen gekke ligging heeft (ondergronds / hoog). Daarom schat ik in dat die gebruiksvergunning niet tot een andere conclusie zal leiden.
(je kunt de vergunning opvragen bij de gemeente of veiligheidsregio).

Toegevoegd na 26 minuten:
Ik ga er verder even vanuit dat er geen uitzonderlijke situaties aan de orde zijn. Daarvoor kun je zelf nog even het Bouwbesluit 2012 doorlopen als check.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hallo Poet,
Kijk daar heb ik wat aan:) dus als ze al iets aan nood verlichting oid.
Ik kon het zelf niet goed vinden en ben eerlijk gezegd niet zo goed in dat soort documenten en besluiten. We doen dat als we iets doen dus meer voor de 'feel good' tegenover een eventuele bezoeker die voor een gesprek oid komt.
De gehele ruimte van muur tot muur is ca 12 meter dus ruim onder de 75 meter die je aan gaf.
Ik zal een verder informeren of er voor die ruimte nog speciale vereisten zijn.
Poet
10 jaar geleden
Die 75m moet je zien vanuit jullie kamer tot buiten (dus wsl via een gang en voordeur of achterdeur)
Poet
10 jaar geleden
Je beschrijft niet wat jullie doen met je klanten zodat ik niet kan inschatten of ze een nooduitgang nodig hebben voor hun "feel-good" ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
goed en volledig antwoord!!