Hoe hoog mogen incassokosten zijn?

Is dit wettelijk bepaald, of verschilt dit ook weer per incasso bedrijf?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Hoe hoog mogen de incassokosten zijn?

Incassokosten bestaan uit een percentage van de rekening. Er zijn wettelijke regels voor het doorberekenen van incassokosten. De hoogte van de incassokosten hangt af van de hoogte van de rekening. Hieronder ziet u hoe hoog de incassokosten in percentages mogen zijn*:
Over de eerste EUR 2.500 mag maximaal 15% aan incassokosten worden berekend;
Over de volgende EUR 2.500 mag maximaal 10% aan incassokosten worden berekend;
Over de volgende EUR 5.000 mag maximaal 5% worden aan incassokosten worden berekend;
Over de volgende EUR 190.000 mag maximaal 1% worden aan incassokosten worden berekend;
Over het bedrag boven de EUR 200.000 mag maximaal 0,5% aan incassokosten worden berekend (met een maximum van EUR 6.775 aan incassokosten).

* Let op: voor rekeningen die lager zijn dan EUR 267 is het percentage incassokosten wel meer dan 15%. Dit komt doordat er wettelijk een minimum bedrag van EUR 40 voor incassokosten is vastgesteld. Is uw rekening lager dan EUR 267? Dan betaalt u het minimum bedrag van EUR 40 voor incassokosten.
ronron1212
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De regels zoals die voor vorderingen op consumenten gelden heeft Ronron weergegeven. Het geldt voor 'buitengerechtelijke incassokosten'. Wanneer je iets moet betalen aan de overheid, is de berekening van alle bijkomende kosten anders. De overheid moet zich houden aan de regels uit het bestuursrecht. Bij een dwangbevel zijn er ook meer bijkomende kosten, omdat je dit van een deurwaarder krijgt. Een deurwaarder mag kosten rekenen voor het afgeven van het dwangbevel.

Voor 'business-to-business' incassozaken gelden de vermelde regels voor consumenten niet. Daarvoor geldt hetgeen volgt uit wat is afgesproken.

Toegevoegd na 4 minuten:
Die afspraken moeten overigens wel schriftelijk zijn vastgelegd, bijv. in de algemene voorwaarden. Is er niet zo'n soort afspraak? Dan gelden de door Ronron beschreven regels ook voor het bedrijf dat een incassoprocedure start tegen en ander bedrijf.
Computoon
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Computertoon dat is ook het verschil tussen een incassobureau en een deurwaarder. De deurwaarder is iets anders dan een incassobureau.