belasting over erfenis?

ik ben man van 60 alleenstaand
ik heb mijn nicht tot mijn erfgename beschreven
hoeveel% belasting betaalt zij over de erfenis?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Je nicht heeft een vrijstelling van 2000,- euro. Alles daarboven moet zij tot een bedrag van ongeveer 118.000,- 30% belasting betalen. Is het meer dan de 118.000,- dan is het vanaf dat bedrag 40% belasting.

Nu even in Jip en Janneke taal; je nicht erft 50.000,- van jou. Dan moet ze dus over 48.000,- 30% belasting betalen. Dat is 14.400,- duur grapje dus.

Dus als het een flink bedrag is en je kunt het al missen en ze is je dierbaar dan kan je eventueel overwegen om bij leven af en toe stiekem wat toe te schuiven. Maar dat heb je niet van mij ssssst
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag belastingvrij ook jaarlijks iets geven. Vraag het aan de notaris. Dan geef je met een warme hand, is het gezegde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ ssst
-vind je 30 a 40% ook belachelijk.
-is nu een deel weggeven niet gewenst (je zou zo maar 90 kunnen worden en het geld nog nodig hebben)
-heb je een deel als cash, spaargeld of belegging. Koop een kluis of huur een bankkluis en leg daar ieder jaar een deel in. Dat kan als cash, maar bijvoorbeeld ook als goud of zilver of iets anders dat redelijk waardevast is. Dit geld/goud/? is nu "onzichtbaar" geworden, jij kan bepalen wie erbij kan, je moet die persoon natuurlijk wel echt vertrouwen.
Diegene kan later alsnog beslissen netjes successierechten te betalen maar het ook 100% zwart laten.
ssst.

Andere antwoorden (2)

Dat hangt af van het bedrag wat zij erf van je de tabellen kun je hieronder vinden. Dus ik kan niet precies zeggen wat ze moet betalen hangt echt van het bedrag af
ronron1212
13 jaar geleden
Ik neem aan dat de notaris bij wie je het testament hebt gemaakt je daarover goed kan informeren, ook over mogelijke besparing van erfbelasting.
Je kunt nog van testament veranderen als je iemand zou leren kennen met wie je iets zou willen delen.
Houd ook rekening met de mogelijkheid dat jij je nicht overleeft en met haar eventuele partner en kinderen. Mogen die meedelen van jou?