moet ik inkomstenbelasting betalen?

Vorige maand ben ik samen met iemand een VOF gestart. En hiermee hebben we natuurlijk grootste plannen.

Op dit moment verwachten wij dit jaar een winst van, afgerond 10.000 euro.

We gaan er even vanuit dat dit klopt. Moeten wij dan over dat hele bedrag inkomsten belasting betalen? En zoja, hoeveel?

Ik hoor graag van jullie!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Als ik me niet vergis is er voor de startende ondernemer een vrijstelling. Als je wijs bent neem je een accountant in de arm, die je tips kan geven. Een goede accountant verdient zijn eigen salaris terug. Daar ben je altijd beter mee uit, dan dat je zelf gaat klungelen.

Antwoorden (1)

Over € 5.000 inkomen per persoon per kalenderjaar betaal je geen inkomstenbelasting.

Als je meer dan 1.225 uur per kalenderjaar aan je onderneming besteedt dan krijg je een zelfstandigenaftrek voor de bepaling van de belastbare winst. Die is € 7.280. Daarnaast betaal je over de eerste € 6.135 geen belasting.

Over de eerst € 19.922 betaal je in principe 36,55% belasting. Die belasting over € 6.135 is € 2.242. Omdat iedereen een (algemene heffings)korting krijgt ter grootte van € 2.242, ben je geen belasting verschuldigd
Dus bij recht op zelfstandigenaftrek en een winst van maximaal € 13.415 (€ 7.280 + € 6.135) is geen belasting verschuldigd.
Tip: Bel eerst de Kamer van Koophandel op en vraag een gratis advies.