Mag ik thuiswerk doen met een ziektewetuitkering?

Ik zit in de ziektewet, daarvoor had ik een WW uitkering voor 20 uur. Ik krijg aanvullende bijstand. Mag ik thuiswerk doen? En moet ik dat dan ook weer inleveren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Thuiswerk mag mits medisch verantwoord, dus altijd in overleg met / na toestemming van de arbo-arts.

Of en in hoeverre dit gevolgen heeft voor de ziektewetuitkering hangt mede af van het percentage ziekte/arbeidsongeschiktheid. Bij niet volledige / gedeeltelijke ziekte mag of moet de restcapaciteit worden benut, dit wordt dan niet gekort op de gedeeltelijke ziektewetuitkering, maar heeft mogelijk wel invloed op de aanvullende bijstandsuitkering.

Werk je meer dan de vastgestelde restcapaciteit (en is dit medisch verantwoord) dan kan het % arbeidsongeschiktheid en daarmee de ziektewet uitkering worden verlaagd. Maar indien de inkomsten van het thuiswerk gelijkwaardig zijn aan het oude loondienstsalaris loont werken altijd: de ziektewet uitkering is immers gebaseerd op 70% van dat salaris, niet op 100%.

Alleen als het thuiswerk fors minder (meer dan 30% verschil) verdient dan het oude loondienstsalaris kun je er met thuiswerken op achteruit gaan, hoewel dat dan weer deels gecompenseerd kan worden door de aanvullende bijstanduitkering