Wat zijn voor en nadelen van de nieuwe regels omtrent Kinderalimentarie en belastingaangifte?

Ik ben een alleenstaande vader met 1 dochter van 8. Zij staat ingeschreven bij mijn ex. Wat zijn de financiële gevolgen (voor en nadelen) voor mij mbt kinderalimentatie en belastingaangifte?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het schrappen van de aftrek levensonderhoud kinderen tot 21 jaar is 1 van de kindregelingen die m.i.v. 1 januari 2015 gesneuveld zijn. Van de circa 10 kindregelingen blijven er maar 4 over. Doel is om het oerwoud van regelingen te saneren. Sommige te verdwijnen regelingen zoals het schrappen van de alleenstaande ouderkorting worden (grotendeels) gecompenseerd. Voor deze doelgroep wordt het kindgebonden budget verhoogd.

Voor u zijn er geen voordelen. Wel nadelen . Volgens de verantwoordelijke minister kunnen gescheiden ouders de gevolgen hiervan verzachten door het bedrag van de alimentatie te verlagen, waardoor de alimentatiegerechtigde een lager bedrag krijgt. Maar gezien de vele reacties die hierop kwamen, lijkt dit niet een werkbare, praktische oplossing. Getouwtrek tussen gescheidenen over de hoogte van de kinderalimentatie kan het gevolg zijn. Met in het uiterste geval rechtszaken. Daar zit niemand op te wachten.

Toegevoegd na 11 uur:
Let op:
Voor het berekenen van kinderalimentatie gelden met ingang van 1 april 2013 nieuwe richtlijnen. De voornaamste verandering is de invoering van een draagkrachttabel, waarmee eenvoudig vastgesteld kan worden hoeveel de ouders kunnen bijdragen aan de kosten van de kinderverzorging. (zie bron 3)

Deze nieuwe manier van het berekenen van kinderalimentatie geldt alleen voor alimentaties die na 1 april 2013 worden vastgesteld. Voor mensen die al kinderalimentatie betaalden verandert er niets.
Dit terwijl voor sommige mensen de zorgkorting en het meerekenen van het kindgebonden budget zorgt voor een lagere alimentatie.
http://www.rechtspraak.nl/Actualiteiten/Nieuws/Pages/Nieuwe-berekening-kinderalimentatie-vastgesteld.aspx

Als echter de alimentatie opnieuw moet worden vastgesteld door bijvoorbeeld werkloosheid of een stijgend inkomen van een van de ouders wordt wel de nieuwe rekenmethode gebruikt. Als er minder te betalen is bij een nieuwe berekening en er zijn gewijzigde omstandigheden (zie bron / belastingkorting verdwijnt - fisbel) kan dit aanleiding zijn om te kijken of de alimentatie opnieuw vastgesteld moet worden.
Zie voor een uitgebreid voorbeeld het artikel uit de Telegraaf. (bron 1)
fisbel
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
Ik ga even uit van een ex-inkomen -inclusief partneralimentatie van 15000 tot 25000 euri. Dochter ingeschreven bij ex dus daar ook kinderbijslag.
De ex verliest de alleenstaande ouderaftrek omdat die wordt geschrapt. Dat zal plm 225 per maand zijn. Daarvoor in de plaats wordt het kindgebonden budget verhoogd tot ruwweg 325 per maand. Verschil wordt dan ruwweg 100 euro per maand.
Voorts wordt de belastingaftrekbaarheid van de kinderalimentatie afgeschaft in 2015 (was al minder in 2014). Afhankelijk van het belastingtarief en de hoogte van de KA kan dat voor mwb ook zomaar een nadeel van 10 tot 50 euri per maand opleveren tov 2013. http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/ Misschien toch herberekening aanvragen?
Poet
9 jaar geleden
En ook:
http://www.kindregeling.nl/
fisbel
9 jaar geleden
Uw reactie is verwarrend. De ex is hier de moeder. Mwb is de vader. Hij heeft het helemaal niet over partneralimentatie. Zijn vraag betreft de kinderalimentatie (levensonderhoud kinderen tot 21 jaar) Bovendien zijn uw berekeningen nogal onnauwkeurig. Dochter woont bij de ex (moeder) Ex (moeder) krijgt de alleenstaande ouderkorting. Bij een inkomen van € 15.000 uit loon is de alleenstaande ouderkorting € 1592 / € 133 per maand. Bij een inkomen van € 25.000 uit loon is deze belastingkorting € 2032 / € 169 per maand. Het maximum is € 189 per maand. Dus te allen tijde is de alleenstaande ouderkorting voor de ex (moeder) lager dan de door u genoemde € 225 per maand. Terug naar de vraag van mwb. Zowel de aftrek voor kinderalimentatie (voor vader) als de alleenstaande ouderkorting (voor moeder) zijn in 2015 niet meer van toepassing. Voor mwb als vader dus geen aftrekpost meer met teruggave van iets meer of iets minder dan zo'n € 400 op jaarbasis. (maximaal € 603 - zie link)
Moeder zal grotendeels gecompenseerd worden: de alleenstaande ouderkorting eruit, het kindgebonden budget hoger. Voor mwb is er echter regelrecht fiscaal nadeel door het schrappen van de kinderalimentatie. Het lbio (landelijk bureau inning onderhoudsbijdragen) geeft de volgende informatie: Wat betekent dit voor de hoogte van de kinderalimentatie?
Als er verder geen financiële wijzigingen zijn kan de kinderalimentatie voor kinderen tot en met 18 jaar maximaal € 30 per kind per maand worden verlaagd wanneer sprake is van berekeningen gemaakt na april 2013, gemiddeld gaat het om een verlaging van ca. € 10 per kind per maand. De kinderalimentatie wijzigen kan alleen via een wijzigingsprocedure, daarvoor heeft u een advocaat nodig waaraan kosten zijn verbonden. U kunt zelf afwegen of deze kosten opwegen tegen het eventuele voordeel van een aangepaste kinderalimentatie.
Dit kan betekenen dat u minder belasting terugkrijgt of meer belasting moet betalen. http://www.lbio.nl/nieuws/fiscaal-voordeel-kinderalimentatie-vervalt-per-1-januari-2015
Poet
9 jaar geleden
Met ex doel ik ook op de moeder