Ziek, jaarcontract wordt niet verlengd en werkgever wil dat ik me beter meldt als ik uit dienst treed . Mag dat?

Ik heb 3 maanden geleden met burnout klachten ziek gemeld. Ben inmiddels door de bedrijfsarts volledig arbeidsongeschikt verklaard.
Ik had een 2e jaarcontract dat eind januari afloopt. Dit contract wordt niet verlengd.
Nu wil mijn bedrijf dat ik me beter meld voordat ik uit dienst ga omdat het volgens het bedrijf een grote impact op mij heeft als ik ziek uit dienst ga.
Ze willen voordat ik volgende week weer naar de bedrijfsarts ga weten wat ik doe; beter melden of ziek blijven.
Mogen ze dit van me vragen? Ik wil eerst de controle bij de bedrijfsarts afwachten en ga sowieso niet akkoord met een beter melding omdat ik nog steeds niet in staat ben om te werken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vragen mag altijd ;-) Waarschijnlijk is je werkgever eigen risicodrager voor de ziektewet en is nu bang dat hij je ziektewet ook na het beëindigen van het dienstverband moet doorbetalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zo als de regels nu nog zijn als je ziek uit dienst gaat ! Ga je gewoon uit dienst dus bij einde AO wordt het een UWV zaak ! Het houd de loon bet op . Behalve als je werkgever verwijt is . Maar ja het is een hell aan administratieve romp slomp voor je baas maar ook voor de verzekering ( die nu je loon bet ) en ja goede genade de UWV wat dat voor een bedrijf is een administratieve moloch waar je ziek van wordt en dan ook nooit meer beter . Als het kan blijf daar vandaan . Ben je echt nog ziek ja dan kan het niet anders . Waarom wil je baas weten of je niet toch niet beter bent een halve meter aan formulieren enz in vullen !! Dat moet nl gedaan Zijn voordat jij formeel uit dienst bent ! Dus wil je plagen dan zegje niks maar laat je baas ( en de verzekering ) op tijd weten waar ze mogelijk aan toe zijn . Succes en beterschap .
fisbel
10 jaar geleden
@Kappertkort:
Kunt u uw reactie in dit stoethaspel Nederlands even omzetten in leesbare zinnen. Indien mogelijk zonder de hartenkreet over het UWV.

Antwoorden (2)

Bent u ziek en loopt uw arbeidscontract af? Vanaf het moment dat het dienstverband eindigt, hoeft uw werkgever u geen loon meer te betalen. U krijgt dan een Ziektewet-uitkering. Uw werkgever vraagt de Ziektewet-uitkering voor u aan bij ons.
Bent u 6 weken of langer ziek? Dan heeft u met uw werkgever of de arbodienst gesproken over uw re-integratie. Als uw dienstverband stopt, ontvangt u van uw werkgever de documenten die daarover zijn opgesteld, zoals de Probleemanalyse en het Plan van aanpak. Deze vormen samen uw re-integratieverslag.
Vanaf dat moment begeleiden wij u bij uw re-integratie. Mogelijk hebben wij hierover al contact gehad met uw werkgever. Wij nodigen u uit voor een gesprek. U neemt het re-integratieverslag mee.
Wij gaan na of u een Ziektewet-uitkering krijgt en hoe hoog deze is. U krijgt binnen 4 weken een brief. Als wij uw re-integratieverslag krijgen, bekijken wij of u en uw werkgever genoeg deden om weer aan het werk te gaan. Deed u niet genoeg aan uw re-integratie, of werkte u niet mee? Dan krijgt u (tijdelijk) minder uitkering. U krijgt uw eerste uitkering binnen 4 weken na uw ziekmelding. Wij betalen de Ziektewet-uitkering per week.
Heeft u recht op een Ziektewet-uitkering, maar weten wij de hoogte van uw uitkering nog niet precies? Dan storten wij binnen 6 weken een voorschot op uw rekening. U krijgt hierover een brief. U hoeft hier dus niets voor te doen.
Bent u weer beter? Of weet u wanneer u weer beter bent? Dan moet u zich beter melden binnen 48 uur. En vraag zo snel mogelijk WW aan.
Komt u erachter dat uw werkgever uw ziekmelding niet op tijd doorgeeft aan UWV? Meldt u zich in dat geval zelf ziek bij UWV.

Ik heb het vermoeden dat jouw werkgever dit wil, omdat hij/zij zich mogelijk niet aan de wet Poortwachter heeft gehouden en deze (nog) niet over het re-integratieverslag beschikt. Voor jou is het absoluut niet beter, om je beter te melden, je loopt daardoor je ziektewetuitkering mis en hebt na ziektewetuitkering recht op de WW, waar je ook recht op had als je geen ziektewetuitkering had gehad. Je hebt dus na je ziekte evenveel weken recht op WW, dan als je geen ziektewetuitkering had gehad. Wat jouw langer de tijd geeft, ander werk te vinden. Niet mee akkoord gaan met die beter melding.

Toegevoegd na 9 minuten:
Je werkgever mag je vragen je beter te melden, maar jij hoeft dit niet te doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Onderstaande link is ook een intressante http://www.uwv.nl/Werkgevers/eigenrisicodrager_worden_ZW/eigenrisicodrager_worden/wat_is_erd_zw.aspx
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt IHave, maar ook deze is weer in het voordeel van de werkgever. Wel een juiste aanvulling.
Ze mogen het wel vragen. Ze kunnen het niet eisen.
Neem contact op met je bedrijfsarts en leg de situatie uit. Vaak heb je een mailadres of telefoonnummer van degene. Lukt dat niet: Vertel niks aan je wkg. of je je weer beter meld of je ziek uit dienst gaat. Dat is tussen de bedrijfsarts en jouw. Vraag aan de arts tips hoe je met je wkg. om moet gaan ze kunnen het je zuur maken.

Je moet in je eigen belang ziek uit dienst gaan. Op die manier loopt je ziektewet door. Daarnaast ben jij niet in staat om te werken als je contract afgelopen is. Als je in de ziektewet zit krijg je na een tijdje een oproep van het Uwv waarin je jouw situatie kan toelichten. Een bedrijfsarts verklaart je niet voor niks volledig arbeidsongeschikt en het betekent dat je bedrijfsarts achter jouw staat.

Precies wat ook in het andere antwoord staat. Jouw werkgever heeft waarschijnlijk verzuimd in diverse regels en gaan een flinke boete krijgen. Dat is niet jouw probleem. Denk aan jezelf hoe moeilijk het ook is. Je kan evt. uwv bellen en de situatie voorleggen niet zeggen. Je hoeft niet te zeggen dat het jouw eigen situatie betreft, kan het niet genoteerd worden in je (toekomstige) dossier.