Ik heb een tweedehands fiets gekocht in een fietsenwinkel maar ik wil graag mijn geld terug om een andere te halen. Heb ik dat recht?

Ik heb een tweedehands fiets gekocht in een fietsenwinkel maar hij rijdt heel zwaar dus ik wil graag mijn geld terug om een andere te halen. Heb ik dat recht?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (3)

Voor je over rechten en plichten gaat praten, ga gewoon eens met die fietsenhandelaar praten, misschien komen jullie tot een overeenkomst. Is het gewoon iemand die graag tevreden klanten houdt
anneliez
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Precies, waarom altijd uitgaan van een recht of een plicht als je gewoon een vraag kunt stellen en een rustig antwoord kan verwachten.
Plus
ItisILeClerc
10 jaar geleden
omdat een vraag zich makkelijker laat stellen als je je rechten kent
Nee, dat recht heb je niet. Want je kreeg, neem ik aan, de mogelijkheid om een proefritje te maken voordat je de beslissing tot aanschaf nam. Als de winkelier schappelijk is mag je misschien de fiets omruilen voor een andere. In dezelfde prijsklasse, of met bijbetaling als het een duurdere is. Maar er is geen plicht tot teruggave van de aanschafkosten.
Amadea
10 jaar geleden
Als de fiets niet voldoet aan redelijke verwachtingen en je hebt dat voorafgaande aan de koop niet kunnen constateren dan heb je recht om de koopovereenkomst te ontbinden. Dan geld terug en fiets terug naar verkoper. Anders niet.

Als je je bedenkt, dus van mening verandert dan heb je geen poot om op te staan. Wel kun je in overleg gaan met de verkoper en afwachten of hij zo goedwillend is om e.e.a. terug te draaien. Dat is geen recht maar een gunst.