Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik ga op mijn ontslagdatum direct als ZZP-er aan de slag. Moet ik toch een uitkering aanvragen?

Mijn arbeidscontract loopt op 1 februari a.s. af. In januari neem ik mijn vrije dagen op. Het is mij gelukt om in januari al als ZZP-er een opdracht te verkrijgen. Is het slim en/of nodig om mij toch als werkzoekende aan te melden bij het UWV en alvast een uitkering aan te vragen? Of kan ik op een later moment nog aanspraak maken op een uitkering als het ZZP-schap toch niet lukt of bevalt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
883

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Vraag het gewoon aan, en ga eventueel op gesprek met de consulent/coach. Als je eenmaal ZZP-er bent wordt het allemaal een stuk ingewikkelder
(Lees meer...)
anneliez
10 jaar geleden
Dat soort regelingen moet je van tevoren afspreken met het UWV en schriftelijk laten vastleggen. Je kunt ervoor zorgen dat, mocht het zelfstandig ondernemerschap binnen een bepaalde periode niet lukken, je toch nog aanspraak kunt maken op een ww-uitkering. Mijn advies is: maak als de donder goede en duidelijke afspraken met het UWV en laat vooral alles SCHRIFTELIJK vastleggen, ook al proberen ze je wijs te maken dat dat niet nodig is!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
+ 1 voor je antwoord! Dit lijkt mij het beste advies!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bron: eigen ervaring! Het kan echt! Succes!
Ja, je kan zelfs gesteund worden met jouw initiatief, dit omdat je toch starters kosten hebt, en wellicht nog niet genoeg wek. Wel moet je werken aan een ondernemersplan. En deze na c/a 1 a 2 maanden kunnen evalueren / overleggen

Toegevoegd na 2 minuten:
Let er ook op dat je per jaar minimaal voor 3 opdrachtgevers werkt. Met 1 opdrachtgever ben je er dus nog niet.
(Lees meer...)
10 jaar geleden
Ja, dit kun je het beste een maand voor ontslagdatum aanvragen. Als ik jou was, zou ik nu al contact zoeken met het UWV (iemand van werkenbedrijf) die je kan helpen met tips, workshops etc. Plus als het vanuit het UWV wordt ondersteund, word je voor de eerste maanden vrijgesteld van sollicitatieplicht, zodat je je volledig kunt concentreren op je eigen bedrijf.
Let wel: begin NIET zomaar voordat het contract met je huidige werkgever is afgerond, dit heeft namelijk negatieve gevolgen voor de hoogte van een eventuele WW uitkering. Zoek eerst uit welke consequenties dit voor je oplevert en beoordeel dan pas of het verstandig is al eerder te beginnen (het aangaan van een contract, ook al voer je de opdracht nog niet uit) wordt door het UWV al gezien als activiteiten voor eigen bedrijf.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding