Krijg ik wel genoeg rente terug van de belasting?

Hoe kun je berekenen hoeveel rente teruggaaf je recht op hebt? stel wij hebben een koop huis van 180000 k.k. en betalen 8000 rente per jaar. Hoeveel zou je dan maandelijks terug moeten krijgen?

9 jaar geleden
1.4K
Utrecht
9 jaar geleden
Dat is afhankelijk van je inkomen. Je krijgt overigens geen rente terug; je mag de betaalde rente van je belastbaar inkomen aftrekken. Oftewel: je betaalt over de rente geen inkomstenbelasting.
Dus als jouw hoogste belastingschijf 42% is, krijg je 8000 x 42% / 12 maandelijks terug. Dat is € 280 per maand.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De 8000 euro rente wordt eerst verminderd met de huurwaarde forfait.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Indien de belastingdienst je teruggaaf te laat uitbetaald dan krijg je rente over dat bedrag over de periode dat ze "te laat" zijn.
mikeybaco
9 jaar geleden
er word maar 160 euro per maand uitgekeerd, terwijl ik ook op 260/270 euro kom. snap er niks meer van
mikeybaco
9 jaar geleden
en dat word betaald onder"pvv/ip" via de belastingdienst
Computoon
9 jaar geleden
Waarschijnlijk heb je ook nog andere bronnen van inkomsten (bijv. een hoog bankrekeningsaldo). Of bijverdiensten naast een baan in loondienst.
mikeybaco
9 jaar geleden
Ja, geen hoog saldo maar 1100 euro bij verdiend. Moet dat dan zoveel schelen ?
Computoon
9 jaar geleden
Als de top van je inkomen in de 42%-schaal zit, dan scheelt dat (1100 * 0,42) = eur 462.-. Dat verklaart niet het hele verschil tussen het bedrag van euro 160.- en eur 260.- dat je hierboven vermeld hebt, maar wel deels. Als je die eur 1100.- ontvangen had van je werkgever, had die er al loonheffing op ingehouden en had je netto ook minder gehad dan die bruto 1100.-.
Als je die bijverdienste buiten dienstbetrekking hebt gekregen, moet je 'm opgeven in de aangifte inkomstenbelasting en wordt op dat moment de belasting berekend die erover betaald moet worden. Hetzelfde effect dus, maar dan achteraf. Heb je ook rekening gehouden met de WOZ-waarde van het huis van het juiste jaar?
mikeybaco
9 jaar geleden
Ja die heb ik ook opgegeven. overal lees je formules om het terug te krijgen bedrag te berekenen maar kom bij iedere berekening hoger uit dan 160. Daarom dat verschil is zo groot wat doe ik fout
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De berekening gaat puur uit wat je terug kunt krijgen. De belastingdienst kijkt naar het total plaatje. Heb je neven inkomsten waar geen of onvoldoende belasting wordt ingehouden, is je vermogen hoger dan de vrijstelling etc. Dan wordt deze te betalen belasting verrekend met de teruggave voor de hypotheek rente. Daarbij is ook soort, doel, looptijd van de hypotheeklening van belang.
Enkele voorbeelden als de rente niet aftrekbaar is:
- hypotheek is meer dan 30 jaar geleden afgesloten
- nieuwe aflossingvrije hypotheken
- niet gebruikt voor de woning
fisbel
9 jaar geleden
@linden015:
Als de hypotheek langer dan 30 jaar geleden is afgesloten is de betaalde rente nog steeds aftrekbaar. Voor hypotheken afgesloten vóór 2001 (en ook vanaf 2001) geldt een maximum termijn van 30 jaar.
Voorbeeld: Een aflossingsvrije hypotheek afgesloten in 1993 – rente aftrekbaar tot en met 31 december 2030. Huurwaardeforfait wordt bij de eigen woning tegenoordig eigenwoningforfait genoemd.

Antwoorden (1)

Dat kun je niet zomaar uitrekenen. Het hangt namelijk af van je belastbare inkomen. Extreem voorbeeld: je hebt op 01-01 een vermogen van 1000.000.- op je bankrekening (komt in box 3) en een eigen huis (box 1). Dan zul je, ondanks die eur 8000.- rente, altijd belasting moeten betalen en krijg je niets terug.

Wat je eventueel terugkrijgt is dus niet de rente maar het belastingbedrag over dat geld. Voor de meeste belastbare inkomens in ons land zal dat 42 procent zijn. (Er is een schijventarief, schijf hangt af van de hoogte van het belastbare inkomen).

Een betrouwbare manier om het uit te rekenen: vul in het aangifteprogramma alles in en kijk onderaan hoeveel je terugkrijgt. Doe datzelfde nog eens maar dan zonder de rente in te vullen. Het verschil tuasen die twee eindbedragen is de impact van de rente.
De hele ingevulde riedel is dus van invloed op het terug te ontvangen bedrag. Bij een huis met een hogere WOZ-waarde krijg je ook minder belasting terug dan bij een huis met een lagere WOZ-waarde als de rest van alle ingevulde gegevens hetzelfde is. Alles hangt dus met elkaar samen.
Computoon
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
@Computoon:
1 miljoen op de bank? Het door u gegeven voorbeeld van bijbetalen is wel erg excessief en leidt af van het antwoord op de vraag.