Mijn vriend wil zich bij mij inschrijven op het adres, wat zijn de belastingtechnische gevolgen?

Ik woon nog bij mij ouders en mijn vriend ook. Vanwege school is het handiger dat hij bij mij komt wonen. Hierdoor kan hij ook een uitwonende beurs ontvangen. Behalve wat leefgeld, zal er geen huur of iets dergelijke worden gevraagd. Hij logeert dan immers in mijn kamer.

Wat zouden de eventuele belastingtechnische gevolgen voor mijn ouders zijn? Zal de belastingdienst aannemen dat we huur van mijn vriend ontvangen?

Waarom moeten we nog meer op letten, wordt de inkomen van mijn vriend (bijbaantje) opgeteld in het gezamelijke inkomen van ons huishouden?

Zijn er nog andere gevolgen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (1)

Als er door je vriend huur wordt betaald is dit tot € 4410 per jaar onbelast. Er zijn geen belastingtechnische gevolgen voor je ouders, behalve als ze huurtoeslag ontvangen. Het inkomen van je vriend telt dan als medebewoner mee voor het recht op huurtoeslag.

Waar niet over gesproken wordt is de zorgtoeslag. Jij en je vriend worden toeslagpartners van elkaar m.i.v. 2013. Je moet deze wijziging doorgeven per datum dat je vriend bij je intrekt. De zorgtoeslag voor jullie samen zal iets hoger uitkomen dan 2 keer de zorgtoeslag voor jullie apart. Pas als jullie samen meer dan € 20.000 verdienen wordt de zorgtoeslag minder.
fisbel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is dat toeslagpartner alleen geldig zolang hij bij mij woont?
fisbel
11 jaar geleden
Als jullie op hetzelfde adres wonen word je toeslagpartners van elkaar. Je moet dan langer dan een half jaar bij elkaar wonen. Daarom kunnen jullie voor 2012 geen toeslagpartners van elkaar zijn. Dat kan dus wel vanaf 2013. Als je vriend weer zou vertrekken ben je toeslagpartner af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bent toeslagspartner als je een gezamelijke huishouding vormt, dat is niet als hij erbij in gaat wonen. Ik heb dit zelf ook ervaren en volgens mij blijft dit in 2013 ook zo
fisbel
11 jaar geleden
Ytje: de vriend van Atenias is geen willekeurige kennis of vriend die bij de ouders van Atenias gaat inwonen en daar als student een kamer huurt. Zonder verdere relatie met Atenias en met opgesteld en op verzoek te overleggen huurcontract. De situatie is feitelijk niet anders dan wanneer Atenis samen met haar vriend zou wonen. In een zelfstandige woning dus. Zonder huurcontract en met gezamenlijke huishouding. Dat bij jou Ytje de inwonende vriend geen toeslagpartner was wil nog niet zeggen dat bij jullie de regels goed zijn toegepast.