Waarom wel invoerrechten bij internetaankopen, maar niet wanneer ik in buitenland gekochte goederen via Schiphol meeneem als particulier?

Het gaat dan om producten als kleding. Je mag tot €475 aan waarde in je bagage meenemen, maar wanneer ik voor $200 online bestel moet ik €50 aan btw, inklaring en invoer betalen. Dat lijkt mij vreemd.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

De meeste mensen gaan niet zo vaak naar het buitenland en om souvenirs kados etc niet meteen te belasten. Via internet doe je bewust een aankoop. Dit kun je op elk moment doen. Als je voor elke verzending die vrijstelling zou hebben kun je bijna alles wat je nodig hebt bestellen in het buitenland. De invoerrechten zijn ter bescherming van onze eigen markt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Naar het buitenland is buiten de EU binnen de EU hoef je geen invoerrechten te betalen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voorbeeld.
Als je een tablet wil kopen die is buiten de EU goedkoper. Als je via internet dezelfde vrijstelling hebt kan iedereen deze in het buitenland kopen. Het aantal dat via reizen gekocht wordt is niet zo groot.