trouwen met duitse vrouw,hoe zit het met de sociale voorzieningen?

Ik NL met nederlands inkomen en mijn vriendin duitse met duits inkomen. Als we trouwen heeft zij dan bv recht op weduwen uitkering bij overlijden?Nu huis met nederlandse hypotheek aftrek omdat ik nederlands inkomen heb maar hoe ziet dat uit als ik er niet meer zou zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Een ANW uitkering(Algemene Nabestaande Wet) zou ze recht op hebben volgens de gewone regels:
Als je kinderen hebt onder de 18 jaar
Geboren bent voor 1 jan 1950 (en nog geen 65)
Of voor minstens 45% arbeids ongeschikt bent.

Kijk voor meer informatie op de site van de SVB

Van hypotheken weet ik niets af.......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als het een NL huis is met een NLse hypotheek veranderd er niets of je nu met een NLse of een niet-NLse vrouw getrouwd zou zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
....maar als je trouwplannen hebt, zijn deze toch voortgekomen uit wederzijdse liefde, of is het toch ook een economische aangelegenheid?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is een huis in duitsland met een nederlandse hypotheek
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je trouwt uit liefde is het altijd een goed idee ook de financiele kant goed uit te zoeken.
Rieneke1
14 jaar geleden
zo is dat sonja!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad Sonja, de vragen 'kunnen we straks wel rondkomen, of moeten we iets regelen?' en 'blijft mijn vrouw wel goed verzorgd achter als ik overlijd?' lijken me zéér zinvol om te stellen. Trouwen uit liefde impliceert niet dat het niet nodig is je zaakjes goed te regelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
uiteraard gaat het hier om liefde,is trouwens een land wat op gelijk levensstandaard leeft als nederland. Maar wil zoals iedereen wel de zaakjes geregeld hebben
Wat de weduwen uitkering betreft hoef jij je geen zorgen te maken. Daar komt ze voor in aanmerking. Wat de hypotheek betreft is het afhankelijk van je polis. Neem dit even door met je hypotheek verlener. Kan bijgesteld worden naar behoeften.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weduwen uitkering heeft ze recht op, als je je huwelijk in zowel duitsland als in Nederland registreert.

Hypotheekrente aftrek is gebaseerd op de locatie waar je je belastingen betaald. Die is weg als je geen belastingaangifte in Nederland doet. Echter, als je belastingaangifte in Duitsland doet, heb je weer allerlei dingen zoals hoge kinderbijslag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Euroland heeft veel verandert, als je vriendin bij je woont EN jullie een geregistreerd partnerschapp hebben, zal ze wellicht Nederlandse rechten opbouwen.
In de EU kun je verhuizen waarheen je wilt, waar je je vestigt , bepaalt ook je (sociale) rechten.
Alleen bepaalde uitkeringen kun je meenemen, zoals WAO,AOW en nog enige voorzieningen.