Als ik een spel koop voor €40,- en het beste alternatief van €50,- laat liggen (dus niet koop), wat zijn dan de opofferingskosten/opportunity costs?

Volgens de definitie zou het €50,- moeten zijn, maar is het geen €40,-?

Er is namelijk een opgave vergelijkbaar met het onderstaande voorbeeld:
- Je betaalt 20 cent per belminuut en 5 cent per sms. Bereken de opofferingskosten van een sms.
-> Het enige alternatief is een belminuut. Je kan 15 seconden bellen voor het tarief van 1 sms, immers (5/20)*60=15.

Dat is het antwoord wat het nakijkblad geeft. Dus moet ik dus het deel rekenen wat ik met het geld van mijn keuze kan betalen? Dus voor in de vraag €40,- of gewoon het hele bedrag, €50,-?

Weet jij het antwoord?

/2500

Hee gast! Net nieuw begonnen aan een economie opleiding? Ik kreeg dit begrip vorig jaar ook aan het begin van mijn opleiding.. haha Maar de opportunity costs zijn de kosten die je bespaart door het goedkoopste alternatief te nemen! Dus in jouw verhaal is het beste alternatief 50 euro, en het spel dat je koopt is 40 euro. Je bespaart dus 10 euro, en je opportunity costs zullen dan ook 10 euro zijn! Bij het sms en bel verhaal, zijn de opportunity costs de kosten tussen het bellen en het smsen (20-5 = 15). Dus de opportunity costs zijn doodgewoon het verschil in kosten tussen het goedkoopste alternatief en het andere alternatief. Ik hoop dat het allemaal helder is!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100