Schade door onterecht afgaan van brandalarm in huurhuis. Wie moet de kosten betalen?

Van het weekend is in het huurhuis van mijn moeder de brandalarm ten onrechte afgegaan. Een van de buren heeft de brandweer gebeld en die heeft de sloten geforceerd, met als gevolg dat er schade is aan de deur en sloten.

De woningcoörperatie wil de kosten van de reparatie op haar verhalen, dus die stelt haar persoonlijk aansprakelijk.

De verzekeringsadviseur zegt dat zij niet aansprakelijk is voor de schade. Zij heeft de schade niet veroorzaakt Het valt ook niet onder de inboedelverzekering, maar onder de opstalverzekering van de woningcoörperatie.

Of de brandweer een schadevergoeding wil geven weet ik nog niet, maar de kans schat ik eigenlijk op nihil in.

Wat kan je het beste in zo'n geval doen?

Toegevoegd na 25 minuten:
De brandalarm is op mijn moeders initiatief geplaatst. Dus niet door de woningbouwcoöperatie.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Laat de verzekering van de woningbouw en die van je moeder dit samen uitvechten.. De brandweer is in ieder geval niet aansprakelijk, die deed haar plicht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lijkt mij ook wel interessant om te weten of het brandalarm door de woningbouw is 'verplicht' gesteld, of dit door de bewoner zelf is geplaatst?
Gaat het dan om eenvoudige melders, die zelf zijn aangelegd, of via een installateur? Als het brandalarm onder de woningcooperatie valt, dan zullen zij meer veranderlijk hebben, lijkt me. Zeker als er niemand thuis was en er geen aanleiding was dat het systeem is afgegaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En wat het brandalarm heeft getriggerd. Als dat kwam doordat er een pan bouillon op laag vuur stond te trekken (ik roep maar wat) lijkt mij de aansprakelijkheid duidelijker dan wanneer het een elektrische storing is geweest.

Antwoorden (2)

In dit geval, je moeder heeft zelf het brandalarm geplaatst, is je moeder aansprakelijk, tenzij het brandalarm is afgegaan door een fout van de woningbouw (ik kan niet bedenken welke fout dat dan kan zijn). Ook is het mogelijk dat de installateur van het alarm een fout heeft gemaakt, waardoor deze is afgegaan, maar als het brandalarm er al langere tijd hangt lijkt me ook dat onwaarschijnlijk. Laat je moeder nogmaals contact opnemen met haar verzekering en duidelijk uitleggen wat er is gebeurd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat voor brandalarm? Gewoon een rookmelder, zo'n piep ding van praxis?

Dan zou de buurman dat ding dus gehoord hebben door de muur/deur heen. Die belt dan de brandweer, en de brandweer besluit dan maar gewoon een deur te forceren, zonder dat er duidelijkheid is of er wel brand is. Nou ja dat laatste snap ik dan weer wel.

Naar mijn mening ligt de verantwoordelijkheid bij de verhuurder. Zij hebben de opstalverzekering en die moet uitbetalen. Als er wel brand geweest was, betaald de opstal ook.

Kijk even naar dit linkje, dit heeft te maken met een inval van de politie in een huurwoning, waarbij ook een deur geforceerd is, de verhuurder moest betalen, hij moet bewijzen dat de huurder fout is geweest, kan hij dit niet, moet hij betalen:
https://www.jurofoon.nl/nieuws/2781-politie-forceert-deur-huurwoning-wie-betaalt-de-schade

En in dit linkje, iemand met hetzelfde probleem
http://forum.fok.nl/topic/1347581/1/999