Illusie van korting door extreem hoge adviesprijs. Mag dit?

Een webshop biedt een artikel aan voor 77 euro, volgens hen dus een behoorlijke besparing op de door hen ook vermelde 'adviesprijs' van 100 euro. Echter, de fabrikant biedt dit artikel zelf standaard aan voor vaste prijs van 59 euro. Ik bespaar dus niets, sterker nog ik ben 18 euro duurder uit.

'Besparen' wordt door deze webshop ook echt als verkoopargument/bestaansrecht gebruikt: geen vast aanbod aan producten maar iedere dag zo'n 6 series met interieur-gerelateerde 'aanbiedingen' (variërend van meubels tot kaarsen) die over het algemeen 3 dagen gelden, daarna weer nieuwe productcampagnes. Alles onder het motto 'wij kopen scherp een partij in, u kunt hiervan profiteren, wie het eerst komt die het eerst maalt en dan moet u snel zijn'. Maar zeer regelmatig liggen hun prijzen dus HOGER dan elders.

Mag dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met de adviesprijs wordt meestal de prijs bedoeld die de fabrikant voorstelt op het moment dat het product op de markt komt. De adviesprijs blijft gelijk maar de daadwerkelijke prijs daalt naar verloop van tijd. Wel wordt hier regelmatig misbruik van gemaakt. Bronnen:
- http://www.consumentenbond.nl/actueel/nieuws/nieuwsoverzicht_2009/adviesprijs-duim/

Het beste antwoord

Ik kom er op uit dat de reclame waar jij het over hebt misleidend is.
En nee, dit mag dus niet.

Op deze site:
http://www.consuwijzer.nl/thema/misleidende-reclame?cookie=ja.13857163356891348344994

Staat dat reclame in NL aan bepaalde eisen moet voldoen.
Deze eisen kan je terug vinden op deze site:
https://www.reclamecode.nl/nrc/pagina.asp?paginaID=0&deel=2

En dan artikel 8.2 D:
De prijs of de wijze waarop de prijs wordt berekend, of het bestaan van een specifiek prijsvoordeel.

Je kan gratis een klacht indienen en dat kan bij deze site:
https://www.reclamecode.nl/consument/default.asp?paginaID=58&hID=91
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor de (snelle) reacties en met name de reclamecode-tip! Inmiddels een klacht ingediend.

Andere antwoorden (1)

Ja hoor, ik denk dat dat juridisch wel mag. Het is een psychologische truc. Door iemand te laten denken dat hij een buitenkansje heeft is hij eerder geneigd te kopen. Goedkoop en duur zijn immers relatieve begrippen. Als een broodje hambureger overal een kwartje zou kosten vind je McDonald stervensduur. Je vergelijkt dus altijd de prijs met wat je weet - of denkt te weten - wat het normaal gesproken kost.
Maar of dit misleiding is? Mijn gevoel zegt van wel, maar binnen zekere (juridische) grenzen is er veel geoorloofd in een markt- en consumptie georienteerde maatschappij.

Toegevoegd na 2 minuten:
Op-op is er ook zo een. Instinctief weten we dat schaarste prijsopdrijvend werkt. Dus als ze de illusie wekken dat het een zeldzaam aanbod is ben je ook eerder geneigd te kopen.