Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik nagaan of mijn pensioenhoogte klopt? Heb 3 jaar gewerkt in metaal, middenkader. Pme biedt 200 euro per jaar, is dat te weinig?

Heb vroeger 3 jaar gewerkt in metaal, middenkader. Pme biedt 200euro per jaar. Te weinig? Hoe kan ik dat nagaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Je hebt een overzicht en daar staat in wat er gespaard is. In drie jaar spaar je niet zoveel dus het klopt wel zo te zien.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Je hebt 3 jaar gewerkt.
Je pensioenduur is zeg maar van je 65e tot je 80e, ofwel 15 jaar.
Je uitbetaling is dus ca. 3/15 ofwel 1/5 van je laatste maandinkomen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dat bedag dat ik berekende is dus wel inclusief AOW.
Dus het pensioenfonds betaalt dus dat bedrag minus 1000 euro.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Is dit een berekening a la Reddy? Alleen voor Reddy te volgen?
Is er een bron als grondslag voor deze 'bekening' ? Ik lees niets over middelloonregeling / eindloonregeling / in welke jaren is het pensioen opgebouwd / opbouwpercentage / franchise (bedrag waarover geen pensioenopbouw plaatsvindt omdat er AOW is) / 40 dienstjaren - van oudsher goed voor 70% van het eindloon cq. middelloon. De reactie hierboven van ronron1212 zal een beter antwoord zijn. Als er jaren geleden gedurende slechts 3 jaren pensioenafdracht is geweest kan het pensioen niet hoog zijn. Er zal mogelijk in die drie jaren maar voor een paar honderd gulden pensioenafdracht zijn geweest. Natuurlijk is dat bedrag in guldens door 'slim beleggen' (…) nu in euro's veel meer waard maar toch. Voorbeeld:
Er is in het verleden in de drie jaren 1100 gulden pensioenpremie betaald. (bijvoorbeeld jaarlijks 1,75% over het inkomen minus franchise) Meer dan 1100 gulden zal er niet afgedragen zijn in die drie jaren, dus stel € 500. Als dit bedrag 20 resp. 30 jaar heeft gerendeerd is het bedrag dat beschikbaar is om uit te keren opgelopen tot 1326 / 2160 – bij 5% // 1603 / 2871 – bij 6% // 1934 / 3806 – bij 7% // 2330 / 5031 – bij 8% rendement in euro's. Het eerste cijfer is na 20 jaar rendement, het tweede cijfer bij 30 jaar rendement met rente op rente. N.B: Door de slechte rendementen van de laatste jaren is het duidelijk dat percentages hoger dan 5% per jaar niet of nauwelijks (meer) worden bereikt. Stel dat het 20 jaar geleden was dat Hans zijn pensioen bij de metaal opbouwde. En het rendement was gemiddeld 8%. Uitkering na 65 jaar gemiddeld nog zo'n 12 jaar: € 2330 : 12 is inderdaad slechts € 200 per jaar. Of 30 jaar geleden met 6% rendement - pensioen ruim € 200 per jaar. Let wel: dit is een reactie / boerenfluitjesantwoord. Kan ook niet anders zonder preciese gegevens. Voor een echte berekening Hans kan je beter het pensioenfonds Metaal raadplegen.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing