Krijg je minder ziektegeld als je na je vakantie ziek word?

Mijn collega is nu ziek, heeft juli en augustus weinig gewerkt vanwege zijn vakantie. Hij werkt in ploegendienst en een groot gedeelte van zijn salaris bestaat uit onregelmatigheidstoeslag.
Ziektegeld word berekend aan de hand van de afgelopen maanden. krijgt hij nu minder als dat je bv voor je vakantie ziekmeldde?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Al;s het goed is niet daar het gemiddelde wordt berekend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is inderdaad jammer, want het ziektegeld wordt meestal over 6 maanden gemiddeld berekend.

Dit betekent dus dat je een stuk minder compensatie onregelmatigheid krijgt dan als je op een ander moment ziek was geworden.

Toegevoegd na 10 minuten:
De meeste werkgevers kijken trouwens 13 weken terug (3 maanden) dat is de minimale periode die ze moeten handhaven. De systemen zijn daarop gebouwd.

Dit in tegenstelling tot het UWV die bij de berekening van de hoogte van de ziektewetuitkering 1 jaar hanteert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja helaas wel het gemiddelde van de laatste drie maanden wordt doorgaans genomen. Ik weet overigens niet of onregelmatigheidstoeslag gecompenseerd wordt in ziektegeld volgens mij is het alleen je basisloon wat erin zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In welke branche werk je? In de Cao is geregeld hoe het ziekengeld opgebouwd wordt. En doorbetaling tijdens ziekte geldt vrijwel altijd voor het vast overeengekomen loon (zonder onregelmatigheidstoeslag).
Als je me meer gegevens geeft over het bedrijf, kan ik het voor je opzoeken in de juiste CAO.